Op 22 januari 2106 heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II ingediend bij de Tweede Kamer. Hierin zijn de fiscale automaatregelen voor 2017 tot en met 2020 verder uitgewerkt. Er blijven uiteindelijk nog maar twee bijtellingscategorieën over voor auto's van de zaak: 4% voor nulemissieauto's en 22% voor alle andere auto's.
De maatregelen uit het wetsvoorstel waren al aangekondigd in de op 19 juni 2015 aan de Tweede Kamer aangeboden Autobrief II. Deze brief was tot stand gekomen na gesprekken met de autobranche, milieuorganisaties en andere belanghebbenden. De belangrijkste doelen zijn stabielere belastinginkomsten en een efficiënter milieubeleid. Belangrijke nevendoelen zijn minder marktverstoring, complexiteit en uitvoeringslasten.
Nog maar twee bijtellingscategorieën
Er blijven nog maar twee bijtellingscategorieën over voor auto's van de zaak: 4% voor nulemissieauto's en 22% voor alle andere auto's. Dat betekent dat reguliere auto's vanaf 2017 een lagere bijtelling krijgen. Voor auto's met een datum van eerste toelating op de weg van voor 2017 blijft de hoogste bijtelling 25%. Het verlaagde bijtellingspercentage van zogenoemde plug-in hybrids (auto's met een CO2-uitstoot tot en met 50 gr/km) wordt stapsgewijs verhoogd: 17% in 2017, 19% in 2018 en uiteindelijk 22% in 2019. Verder zal vanaf 2019 voor volledig elektrische auto's het deel van de catalogusprijs dat boven € 50.000 uitkomt ook onder het algemene bijtellingspercentage van 22% vallen.
Voor de periode 2016-2020 geeft dit
een tabel voor het bijtellingspercentage afgezet tegen de CO2-uitstoot.
Overgangsrecht
Voor nieuwe auto's van de zaak waarvoor vanaf 2017 tot en met 2020 een korting op de bijtelling van toepassing is, wordt voorzien in overgangsrecht. De korting op de bijtelling blijft gedurende zestig maanden vanaf de maand volgend op de datum van eerste toelating op de weg van de auto van kracht. Voor op 31 december 2016 reeds op de weg toegelaten auto's van de zaak met een korting op de bijtelling wordt het overgangsrecht vereenvoudigd. Voor deze auto's blijft de korting van kracht gedurende zestig maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Daarna wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar in de wet opgenomen CO2-emissiegrenzen nog recht bestaat op een korting op de bijtelling. Voor auto's van voor 1 juli 2012 die recht hadden op een korting van 11% of 5% blijft deze korting gehandhaafd tot en met 31 december 2018.
BPM
De BPM wordt tot 2020 geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12%. Verder wordt de BPM minder CO2‑afhankelijk gemaakt door de vaste voet te verhogen van € 175 tot € 350 en het CO2-afhankelijke deel van de tarieftabel te verlagen. Voor plug-in hybrids wordt het voordeel in de BPM geleidelijk afgebouwd. Nulemissieauto's blijven tot en met 2020 volledig vrijgesteld.
MRB
De MRB wordt met ingang van 2017 voor alle auto's generiek verlaagd met 2%. Voor vervuilende dieselauto's en -bestelbusjes zal vanaf 2019 een toeslag gelden van 15%. Het gaat dan om een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km en het betreft in de regel voertuigen van voor 2005 zonder af‑fabriekroetfilter. Vervuilende bestelbusjes lopen pas tegen de toeslag aan als ze twaalf jaar of ouder zijn. Net als in de BPM wordt in de MRB het voordeel voor plug-in hybrids geleidelijk afgebouwd en blijven nulemissieauto's tot en met 2020 volledig vrijgesteld.
Het vervolg
Het kabinet evalueert de maatregelen uit dit wetsvoorstel in 2018, zodat – indien gewenst – het mogelijk is om beleidsmatig bij te sturen vanaf 2019.
Bron: KPMG Meijburg
0