Bron: ANP
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bij de Belgische tegenhanger nagevraagd wat er misgaat met de tolheffing op vrachtwagens. De Belgische beheerder van het tolsysteem, ViaPass, en de Vlaamse Belastingdienst, verantwoordelijk voor de inning van de boetes, zijn echter verbaasd over de klachten vanuit Nederland over het Belgische tolsysteem.
Het departement kwam in actie na een klacht van branchevereniging TLN, die zegt dat de registratiekastjes in trucks regelmatig haperen. Chauffeurs dragen dan geen tol af en betalen vervolgens hoge boetes. TLN wil dat België stopt met handhaven tot het vorig jaar april ingevoerde systeem naar behoren werkt. Zij riep minister Melanie Schultz op met haar Belgische collega's te gaan praten. Schultz' ministerie noemt het ,,ernstig dat je op een hoge boete wordt getrakteerd terwijl je te goeder trouw handelt''. Het departement heeft contact gelegd met de Belgische collega's en met ViaPass, dat verantwoordelijk is voor de heffing.
Truckers kunnen volgens TLN niet of nauwelijks nagaan of hun kastje werkt. De Belgische inspectie handhaaft ondertussen wel en legt chauffeurs een boete van 1000 euro op als er niet betaald is. De inspecteurs innen bij een controle meteen alle andere openstaande boetes, ook als er bezwaar is aangetekend. Soms gaat het om boetes van het hele bedrijf. ,,Er is inmiddels een onacceptabele situatie ontstaan'', vindt TLN.
De brancheorganisatie wil lagere boetes voor truckers die te goeder trouw zijn en dagkaartjes voor transporteurs die niet vaak door België rijden. Dat chauffeurs meteen hun boete moeten voldoen, vindt TLN ook onacceptabel.
Viapass ontkent ,,ten stelligste'' dat het systeem niet werkt. De organisatie kreeg van TLN in juni twee concrete voorbeelden, maar heeft sindsdien niets meer gehoord. ,,Een beetje raar dat ze de weg via de minister zijn ingeslagen'', zegt administrateur-generaal Johan Schoups. ,,Maar wij willen het zeker en vast onderzoeken. We staan klaar om te helpen.''
Bij de 170.000 trucks die dagelijks worden gecontroleerd, is sprake van slechts enkele tienden procenten foutmeldingen, aldus Schoups. ,,Het systeem werkt dus naar behoren. Wel wordt bij de volgende update aan de kastjes duidelijker aangegeven als er iets fout is met het netwerk.''
De kilometerheffing leverde in het eerste jaar 648 miljoen euro op, waarvan Nederlandse transportbedrijven 11 procent bijdroegen.
3