De Belastingdienst moderniseert de uitstelregeling voor belastingconsulenten in overleg met koepelorganisaties en softwareontwikkelaars. Afhankelijk van het moment waarop de deelnemende adviseur aanvullend uitstel aanvraagt kent de Belastingdienst vanaf nu bij een ingewilligd verzoek ten minste 4 of 2 maanden aanvullend uitstel toe. De voorgenomen wijziging is al van toepassing voor aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting over het belastingjaar 2021.

Aangiften tijdens de uitstelperiode moeten volgens een vastgesteld inleverschema worden ingediend. Dit schema staat in de brochure ‘Uitstelregeling belastingconsulenten 2022', paragraaf 4.1.2 (pagina 7). Softwareontwikkelaars, aangesloten bij OSWO (Ondersteuning Software Ontwikkelaars), voeren deze aanpassingen door in hun software.

Het is van belang voor de adviseur en zijn klanten dat men het inleverschema volgt. Dit is mogelijk met behulp van software die het uitstel en aan de hand van het Service Bericht Uitstel (SBU) bijhoudt, aanvraagt en verwerkt. Afwijken van het schema heeft dat mogelijk gevolgen voor het beconuitstel van volgende belastingjaren.

Als een deelnemende adviseur toch afwijkt van het schema kan hij contact opnemen met het FD-team van de Belastingdienst, of met Belastingdienst Almelo/Team CVU.

Gemotiveerd uitstel aanvragen

Normaal gesproken eindigt de beconregeling op 30 april. De adviseur kan aanvullend uitstel aanvragen voor de aangiften waarvoor hij uitstel heeft gekregen met de beconregeling. Motiveer het waarom van het uitstel via de commerciële software die geschikt is geschikt voor Standard Business Reporting (SBR).

Bij aanvragen vóór 1 april geldt toekenning van ten minste 4 maanden bij gehonoreerde aanvragen. Gebeurt een aanvraag in de maand april dan geldt bij een gehonoreerd verzoek een toekenning van ten minste 2 maanden. In beide gevallen gaat het aanvullend uitstel in per 1 mei.

Aanvraagdatum Toegekend aantal maanden
Voor 1 april 4 maanden
In april 2 maanden


NB: Klanten voor het aangiftejaar 2021 van de uitstellijst verwijderen moet vóór 1 maart 2023 gebeuren. Dit is een wijziging van wat in de brochure staat in paragraaf 5.3 (pagina 11).

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht, Kantoren

155

Gerelateerde artikelen