Wie gebruik maakt van een zakelijke dieselauto met een een CO2-uitstoot van 0-50 gr/km kan tot 1 januari 2013 profiteren van een nihilbijtelling als met deze auto ook privé wordt gereden. Dit blijkt uit een nieuw besluit van staatssecretaris Weekers van Financiën (nr. BLKB2012/729M).Dit besluit zal in de praktijk niet met al teveel enthousiasme zijn ontvangen. Dergelijke dieselauto's zijn namelijk nog niet op de markt te verkrijgen.

Reden voor het besluit is een onderdeel in de Fiscale verzamelwet 2012 waarin is opgenomen dat auto's die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking (dieselauto's) met een CO2-uitstoot van 0-50 gr/km in aanmerking kunnen komen voor een verlaagde bijtelling privé-gebruik auto. Voor dieselauto's waarvan het kenteken vóór 1 januari 2014 voor het eerst op naam wordt gesteld en een CO2-uitstoot hebben van niet hoger dan 50 gr/km, geldt vanaf 1 januari 2012 of het moment van de eerste tenaamstelling gedurende 60 maanden een verlaging van de bijtelling met 25%-punt. Hierdoor bedraagt de bijtelling in die periode 0%.

De Tweede Kamer heeft de Fiscale verzamelwet 2012 inmiddels aangenomen, maar de plenaire behandeling van het wetsvoorstel staat nog niet op de agenda van de Eerste Kamer. Weekers heeft hier rekening mee gehouden. Zo heeft hij in het besluit een voorbehoud opgenomen. Mocht het wetsvoorstel niet tot wet worden verheven, dan vervalt de goedkeuring met ingang van de datum waarop dit is komen vast te staan.

Pikant detail is dat Weekers in de nota naar aanleiding van het verslag bij de Fiscale verzamelwet 2012 niet echt antwoord geeft op de vraag vanuit de Tweede Kamer waarom de vrijstelling van de bijtelling voor dieselauto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km bij beleidsbesluit wordt geregeld. Dit terwijl deze auto's nu nog niet op de markt zijn. Als reden voert Weekers op dat er dan alvast een juridische basis is om de bijtelling van de facto 0% toe te kunnen passen op deze auto's. Ongeacht het moment waarop deze auto's op de markt komen, krijgen belastingplichtigen met het nu uitgebrachte besluit alvast zekerheid over de (toekomstige) fiscale behandeling van deze auto's.

Uit de door de ANWB uitgebrachte top 10 lijst van dieselauto's blijkt een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km nog erg hoog gegrepen. De zuinigste auto op deze lijst is de KIA model Rio (uitvoering 1.1 CRDi ECOdynamics) met een CO2-uitstoot 85 gr/km. Nu maar hopen dat de zéér zuinige dieselauto gauw op de markt komt, want anders blijkt deze nihilbijtelling een wassen neus. 

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting

2

Gerelateerde artikelen