Het Pakket Belastingplan 2020 bevat voornamelijk veel kleinere maatregelen en is weinig verrassend. Dit schrijft de NOB in haar commentaar op het Pakket Belastingplan 2020. Grote onderwerpen worden doorgeschoven, zoals het wetsvoorstel excessief lenen DGA naar het vierde kwartaal 2019, de aanpassing van box 3 naar het voorjaar 2020 en de aanpassing van de stakings- en liquidatieverliesregeling. Zeker voor de dga creëert dit onzekerheid, terwijl op 1 januari 2020 al wijzigingen in werking treden die direct gevolgen heeft voor de DGA, met name de verhoging van het box 2-tarief.
De Orde dringt aan op beleidsmatige heroverweging of substantiële wijziging op de volgende punten:
Marginale druk inkomstenbelasting en toeslagen: De Orde vindt de marginale druk bij een brutoloon tussen de 25.000 en 33.000 euro fors met 80 tot 85%. Hoe kijkt de staatssecretaris hier tegenaan en is er een voornemen om de marginale druk transparanter te maken voor belastingplichtigen, bijvoorbeeld door de samenloop met afbouw van toeslagen te mitigeren. Verder vraagt de Orde of de staatssecretaris de cijfers van de marginale druk voor tweeverdieners wil delen met de Kamer.
Zelfstandigenaftrek: De Orde vraagt de staatssecretaris te wachten met de versobering van de zelfstandigenaftrek, totdat de Commissie Borstlap haar bevindingen heeft gerapporteerd. Commissie Borstlap is nu bezig met een breed onderzoek naar de positie van zzp’ers en (schijn)zelfstandigen.
Invoeren minimumkapitaalregel voor banken en verzekeraars: De Orde meent dat de minimum kapitaaleisen die zijn vastgelegd in de Europese Verordeningen in dit verband (kapitaalvereisten en Solvency II) voldoende waarborg vormen voor een bovenmatige financiering met vreemd vermogen en vraagt of toevoeging van een fiscaal element nodig is.
Aanpassen verhuurderheffing: De verhuurderheffing lijkt steeds selectiever te worden, omdat andere verhuurders dan woningcorporaties, na het optrekken van de heffingsvrije voet naar minimaal 50 woningen enige jaren geleden, steeds minder worden getroffen door deze belasting. Daarmee komt de vraag op hoe zich dit verhoudt tot art. 107 en 108 VWEU (verboden staatssteun). De Orde wil graag inzicht hebben in hoeveel van de opbrengst van de verhuurderheffing wordt betaald door woningcorporaties en hoeveel door andere partijen.
Afschaffing verlaging algemene vpb-tarief: De Orde kan geen begrip opbrengen voor de voorgenomen afschaffing van de verlaging van het algemene vpb-tarief voor het jaar 2020. Het gaat de Orde daarbij om de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van het Nederlandse overheidsbeleid. De Orde meent in elk geval dat de dekkingsmaatregelen nu ook moeten worden uitgesteld tot 2021. Verder dringt de Orde er met klem op aan om het box 2-tarief, in elk geval voor het jaar 2020 ongewijzigd te laten op 25% en de voorgenomen verhoging naar 26,25% niet door te laten gaan.
Openbaar maken vergrijpboeten opgelegd aan medeplegers die beroeps- of bedrijfsmatig bijstand verleenden: De Orde verzoekt de staatssecretaris met klem om van invoering van dit voorstel in deze vorm af te zien en roept op om in overleg met de beroepsorganisaties te kijken naar minder verstrekkende maatregelen die wel aan de wensen van het kabinet kunnen voldoen.
Afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven: Alvorens in te stemmen met afschaffing van de scholingsaftrek, stelt de Orde voor dat de staatssecretaris wordt verzocht om een uitgewerkte concept-subsidieregeling aan de Kamer te overleggen.
Missende onderwerpen
De NOB mist een wijziging in de kwalificerende buitenlandse belastingplicht die voortvloeit uit Europese Jurisprudentie uit 2017. De Orde beveelt dringend aan om art. 7.8 Wet IB 2001 op de kortst mogelijke termijn in overeenstemming te brengen met de jurisprudentie van het HvJEU, met terugwerkende kracht tot en met de datum van het arrest van het HvJEU. Verder mist de Orde een regeling die zou worden geïntroduceerd voor het uitstel van de heffing van loonbelasting over aandelenopties voor startende ondernemingen.
Bron: NOB