Ook het bezit van cryptomunten valt onder de belastingheffing
1 december 2017
Bitcoins, ethers en alle andere digitale munten behoren tot het vermogen en moeten in de inkomstenbelasting worden opgegeven onder 'overige bezittingen' in box 3.
De waarde kan de bezitter van cryptocurrencies berekenen op basis van de koers op 1 januari van het jaar waarover hij aangifte doet. In april 2018 is dat dan 1 januari 2017. Dat is voordelig voor huidige cryptocurrencybezitters: een bitcoin was op 1 januari 2017 zo'n 850 euro waard, maar op dit moment is een bitcoin bijna 8.000 euro waard, zo meldt het tech-platform Bright.nl.
Bright tipt verder dat de bezitter van cryptomunten vermogensbelasting in 2019 (met peildatum 1 januari 2018) over de waarde van de digitale munten kan voorkomen door vóór het einde van het jaar de waarde van de cryptomunten om te zetten naar euro's en vervolgens een (eerste) huis, auto of ander duur spul te kopen.
RTL Z heeft een video samengesteld over bitcoins en de belastingaangifte:
Zelfstandig ondernemers benutten hun fiscale jaarruimte nauwelijks, blijkt uit onderzoek van Knab. In 2025 loopt een zzp’er gemiddeld € 4.800 netto belastingvoordeel mis, wat landelijk neerkomt op ruim € 4,5 miljard. Onbekendheid is de grootste oorzaak: meer dan de helft van de zzp’ers weet niet wat de jaarruimte inhoudt.
Hof Den Haag oordeelt dat de betaling van collegegeld door X aan de universiteit in juli 2019 moet worden toegerekend aan het moment waarop de verschuldigdheid op zijn vroegst kan zijn ontstaan, 1 september 2019. Voordien was slechts sprake van een depotstorting.
Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat art. 4.12a Wet IB 2001 van toepassing is op een dividenduitkering uit aandelen die via een gefaciliteerde aandelenfusie en splitsing indirect krachtens erfrecht zijn verkregen.
In een reactie op het conceptwetsvoorstel fiscaal flankerende maatregelen grensoverschrijdende verrichtingen vraagt de NOB om in de toelichting van het uiteindelijke wetsvoorstel in te gaan op de samenloop van een omzetting en een feitelijke zetelverplaatsing. Dat zal bijdragen aan het doel van het voorstel om aan de praktijk duidelijkheid en rechtszekerheid te bieden.
Hypotheekrenteaftrek is de afgelopen verkiezingscampagne veel ter sprake gekomen. Het onderwerp mag dan uit de taboesfeer zijn getrokken, bespreekbaar is het voor de meerderheid van de Tweede Kamer geenszins, ook niet in de nieuwe samenstelling.
Rechtbank Gelderland oordeelt dat toerekening van belastbare inkomsten uit eigen woning aan de partner ertoe leidt dat X uitsluitend AOW-inkomen heeft, waardoor de aanslag vervalt. Dit voorkomt terugbetaling van een ontvangen voorlopige teruggaaf.
De Eerste Kamer heeft op 2 december 2025 ingestemd met het wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2026. Dit voorstel wijzigt verschillende fiscale wetten. De wijzigingen zijn zowel inhoudelijk als technisch of redactioneel van aard.
De Tweede Kamer heeft bij het pakket Belastingplan 2026 in totaal negen amendementen aangenomen. De Minister en Staatssecretaris van Financiën informeren de Tweede Kamer en de Eerste Kamer over de gevolgen van deze amendementen.
De Staatssecretaris van Financiën heeft het Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd. Dit besluit is een actualisatie van een eerder gepubliceerd Fondsenbesluit (V-N 2025/3.9). In het besluit is beleid opgenomen over het fonds voor gemene rekening (FGR) en het transparante fonds. Verder bevat het besluit een verduidelijking van de kwalificatie FGR of transparant fonds.
De Tweede Kamer heeft een aantal forse wijzigingen in het Belastingplan 2026 aangebracht. In de fiscale plannen van het demissionaire kabinet-Schoof voor komend jaar zaten politieke pijnpunten die de Kamer in opvallende, wisselende en brede coalities met negen amendementen heeft aangepast.