Toch ontleent Weekers aan alle metingen het vertrouwen dat het pakket inderdaad gedaan heeft wat het moest doen: het verbeteren van de fiscale positie van de dga. Zijn toezegging aan de Tweede Kamer beschouwt hij met zijn brief als afgehandeld.
Pakket aan maatregelen
De wet Overige fiscale maatregelen 2010 bevatte een zestal belangrijke maatregelen om de fiscale positie van de dga te verbeteren:
- Doorschuiffaciliteit bij schenken van aanmerkelijkbelang-aandelen en aanpassing van de bestaande doorschuiffaciliteit bij vererven van aanmerkelijkbelang-aandelen.
- Invoering eenmalige geruisloze inbreng tbs-pand in de nv of bv in het jaar 2010.
- Invoering terbeschikkingstellingsvrijstelling.
- Openstellen herinvesterings- en kostenegalisatiereserve voor tbs-regeling.
- Versoepeling gebruikelijkloon-regeling.
- Aanpassing betalingsfaciliteit overdracht aanmerkelijkbelang-aandelen en uitbreiding betalingsfaciliteit tbs-regeling.
Tijdens het wetgevingsoverleg over het Belastingplan 2010 c.s. was toegezegd dat de Tweede Kamer op termijn informatie zou ontvangen over de effecten van het pakket aan maatregelen op de fiscale positie van de dga. Met de brief geeft Weekers nu gevolg aan deze toezegging. Om de effecten van het pakket te meten is uitgegaan van ingediende aangiften. Omdat hier niet alle informatie uit af te leiden valt is ook gebruik gemaakt van andere bronnen, zoals het aantal ingediende verzoeken om toepassing van bepaalde faciliteiten. Ook zijn bijzondere gevallen gemeld aan en verzameld door de kennisgroepen van de Belastingdienst.
Aannames
Opvallend is het aantal aannames wat Weekers doet in de brief. Zo blijkt dat maar beperkt gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om in 2010 eenmalig een tbs-pand geruisloos in te brengen in de nv of bv. In totaal heeft de Belastingdienst 1423 verzoeken ontvangen. Volgens Weekers valt hieruit af te leiden dat de behoefte hieraan kennelijk ook relatief beperkt was. Hij vindt een verdere tegemoetkoming dan ook niet nodig. De vraag waarom er zo beperkt van deze faciliteit gebruik is gemaakt, wordt echter niet beantwoord.
Hetzelfde geldt voor de versoepeling van de gebruikelijkloon-regeling. Ook hierover doet Weekers een aanname: 'aangezien op relatief beperkte schaal gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om de gebruikelijkloon-regeling bij lage lonen buiten toepassing te laten, zou gesteld kunnen worden dat de maatregel slechts tot een beperkte administratieve lastenverlichting heeft geleid. Kennelijk waren de DGA's eerder bereid de administratieve lasten te dragen dan dat ze ervoor kozen de lonen niet meer uit te betalen', aldus Weekers.
Ook over de invoering van de terbeschikkingstellingsvrijstelling en het openstellen van de herinvesterings- en kostenegalisatiereserve voor tbs-regeling, is Weekers kort. 'Aangenomen mag worden dat deze maatregelen een positief effect hebben gehad op de positie van de DGA. Aangezien het echter generieke maatregelen betreft, is de stimulerende werking van deze maatregelen verder niet inzichtelijk te maken'.
Conclusie
Weekers is al met al positief gestemd over het dga-pakket. 'Er is een aantal knelpunten weggenomen en er is uitvoering gegeven aan enkele breed gedragen wensen tot verbetering van de fiscale positie van dga's. Voor zover de werking en het gebruik van de maatregelen meetbaar is, kan worden vastgesteld dat deze doen waarvoor ze zijn bedoeld. Waar mij is gebleken van onbedoelde of onwenselijke gevolgen heb ik voorzien in goedkeurend beleid. Alles overziend heb ik er vertrouwen in dat de fiscale positie van de dga door dit pakket is verbeterd'.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting