Belastingdiensten van de EU-lidstaten worden vanaf 1 januari 2017 verplicht om automatisch informatie over grensoverschrijdende rulings en verrekenprijsafspraken met elkaar uit te wisselen. Hierdoor wordt meer fiscale transparantie bereikt met als doel belastingontwijking tegen te gaan.
Wat zijn de gevolgen van het wetsvoorstel?
Wanneer een belastingplichtige een grensoverschrijdende ruling aangaat met de Belastingdienst of wanneer afspraken met de Belastingdienst worden gemaakt over verrekenprijzen zal de Belastingdienst verplicht informatie over deze afspraken moeten uitwisselen met de belastingautoriteiten van andere EU lidstaten. De uitwisseling van gegevens over rulings en verrekenprijsafspraken door de Belastingdienst zal plaatsvinden aan de hand van een uniform standaardformulier. Het invullen van dit standaardformulier zal deel gaan uitmaken van de aanvraag van een grensoverschrijdende ruling of een verrekenprijsafspraak. Het formulier kan worden ingevuld door de persoon die om een ruling of een verrekenprijsafspraak vraagt of, indien die persoon dat wil, door de Belastingdienst.
De volgende gegevens die betrekking hebben op rulings en verrekenprijsafspraken die vooraf worden gemaakt en die grensoverschrijdende gevolgen hebben, moeten worden uitgewisseld:
- identificatiegegevens van de relevante persoon of groep van personen (met uitzondering van natuurlijke personen);
- een samenvatting van de inhoud van de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak;
- de datum waarop de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak is afgegeven, aanvangt en eindigt;
- het type van de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak;
- het bedrag van de transactie (of reeks van transacties) van de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak;
- in geval van een voorafgaande verrekenprijsafspraak: een beschrijving van de reeks van criteria die zijn, respectievelijk de methode die is, gebruikt voor de verrekenprijsvaststelling of de verrekenprijs zelf; en
- de lidstaten voor wie de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak naar alle waarschijnlijkheid van invloed zal zijn.
Indien een grensoverschrijdende ruling of verrekenprijsafspraak wordt aangegaan met de Belastingdienst moet dus deze informatie worden ingevuld in het standaardformulier.
Inhoud van het wetsvoorstel
Bij een nadere beschouwing van het wetsvoorstel springen twee zaken in het oog. In de eerste plaats betreft dit de reikwijdte van de uit te wisselen gegevens. In het wetsvoorstel is de definitie van de begrippen voorafgaande grensoverschrijdende ruling en verrekenprijsafspraak heel breed opgesteld om te voorkomen dat men op enige manier informatie zou kunnen achterhouden.
Een tweede punt dat opvalt, is de manier waarop de informatie wordt gedeeld. Deze werkt namelijk in twee stappen. De informatie die moet worden gedeeld, wordt ingevoerd in een algemene database die door de belastingdiensten van de andere lidstaten en door de Europese Commissie kan worden geraadpleegd. De Europese Commissie krijgt overigens beperkt toegang. De informatie mag namelijk niet gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals bijvoorbeeld een onderzoek naar verboden staatssteun. Via deze database kunnen de andere lidstaten dan beoordelen of een voorafgaande ruling of een verrekenprijsafspraak met een andere lidstaat mogelijke gevolgen heeft voor de belastingheffing in de eigen staat. Pas indien dit relevant wordt geacht, kunnen de lidstaten als tweede stap verdere onderliggende informatie opvragen.
Gegevens over rulings en verrekenprijsafspraken die zuiver nationaal zijn, hoeven niet te worden uitgewisseld omdat deze geen gevolgen zullen hebben voor de Europese interne markt. Tot slot hoeven gegevens omtrent rulings die zijn afgesproken met natuurlijke personen evenmin te worden uitgewisseld.
Gegevens omtrent rulings en verrekenprijsafspraken die in het verleden (dat wil zeggen, vanaf 2012) zijn gemaakt, moeten wel worden uitgewisseld. Wel geldt een ondergrens voor rulings en verrekenprijsafspraken die zijn gemaakt voor 1 april 2016: het gaat alleen om gegevens over rulings en verrekenprijsafspraken die zijn gemaakt met bedrijven met een wereldwijde groepsomzet van meer dan 40 miljoen euro. Dit in verband met de administratieve lasten.
Belastingplichtigen hoeven niet individueel ingelicht te worden over het uitwisselen van informatie. Nederland hoeft geen informatie te verstrekken wanneer daarmee een commercieel, industrieel of beroepsgeheim wordt onthuld, of wanneer de openbare orde van de Nederlandse staat zich daartegen verzet.
Achtergrond
Het wetsvoorstel is een direct gevolg van Richtlijn 2015/2376/EU (hierna: de richtlijn) die de automatische uitwisseling van rulings en verrekenprijsafspraken tussen EU-lidstaten regelt. De Europese Commissie vindt transparantie over de belastingheffing van bedrijven van groot belang. Grensoverschrijdende rulings en verrekenprijsafspraken in het ene land kunnen namelijk gevolgen hebben voor de belastingheffing in andere landen. Met de richtlijn beoogt de Europese Commissie belastingontwijking te bestrijden door de transparantie te verhogen. Nederland is vanaf 1 januari 2017 verplicht om automatisch gegevens over voorafgaande grensoverschrijdende rulings en verrekenprijsafspraken met de andere EU-lidstaten uit te wisselen. Anderzijds worden de andere EU-lidstaten vanaf 1 januari 2017 verplicht om dergelijke gegevens automatisch met Nederland uit wisselen. Op 1 september 2016 heeft de staatssecretaris van Financiën bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel ingediend waarmee deze Europese richtlijn in de Nederlandse wetgeving wordt geïmplementeerd.
Ingangsdatum
Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zullen de nu voorgestelde maatregelen per 1 januari 2017 in werking treden. De wet zal gelden voor alle grensoverschrijdende rulings en vooraf gemaakte afspraken over verrekenprijzen die vanaf 2012 zijn totstandgekomen, gewijzigd of vernieuwd. Dit geldt ook voor afspraken die inmiddels niet meer gelden, maar na 1 januari 2014 zijn afgegeven.
Bron: PwC
5