SRA Bureau Vaktechniek Fiscaal heeft gisteren een korte inhoudelijke reactie gestuurd naar de leden van Vaste kamercommissie voor Financiën in de Tweede Kamer, als inbreng voor het debat over het Belastingplan 2015. Ondanks dat het kabinet zegt te willen toewerken naar een eenvoudiger belastingsysteem, laat het Belastingplan 2015 (op onderdelen) juist het tegendeel zien. Bovendien ziet SRA geen noodzakelijke uitgewerkte visie op een groeipad of het versterken van het verdienvermogen van de Nederlandse economie. Ten aanzien van de concrete maatregelen in het Belastingplan vindt SRA dat de werkkostenregeling nog verder aanpassing behoeft met een bredere toepassing van het noodzakelijkheidscriterium. Het voorstel tot aanpassing van de fictiefloonregeling wijst SRA resoluut af.
Ondanks ambitieuze voortekenen rond het rapport van de Commissie Van Dijkhuizen over de hervorming van het belastingstelsel, lijkt het de strategie van het kabinet te zijn om noodzakelijke besluiten uit te stellen. Er is geen sprake van belangrijke concrete en fundamentele keuzes voor de inrichting van een nieuw belastingstelsel, ondanks de al geruime tijd beschikbare gedegen studierapporten. De volgens SRA noodzakelijk inzet op een drastische verlaging van de kosten van arbeid zien wij, los van de verhoging van de afbouwgrens voor de arbeidskorting, onvoldoende terug.
Verschuiving lastendruk
Werken zal veel lonender moeten worden. Daarbij mag uiteraard de lastenverlichting op arbeid niet worden gefinancierd met een lastenverzwaring op kapitaal. Het is voor de economische ontwikkeling van Nederland van het grootste belang dat arbeid en kapitaal zo laag mogelijk worden belast. De beoogde verschuiving van de lasten van directe naar indirecte belastingen en vooral naar een verhoging van de btw, hebben ook de steun van SRA: een verschuiving van de lastendruk op economisch productieve activiteiten naar de lastendruk op consumptie leidt ook tot een duurzamer en toekomstbestendiger economie.
Streven naar integrale eenvoud
Ondanks dat het kabinet zegt te willen toewerken naar een eenvoudiger belastingsysteem, laat het Belastingplan 2015 (op onderdelen) het tegendeel zien. De invoering van het netto-ouderdomspensioen is een voorbeeld van een complexe regeling waar naar ons oordeel nauwelijks gebruik van zal worden gemaakt. Een ander complicerend aspect is de gewoonte om in het Belastingplan voor een reeks van opvolgende jaren wijzigingen voor te stellen. De cumulatie van verschillende wijzigingen die in een reeks van jaren zijn aangenomen per bepaalde datum, maakt de inzichtelijkheid in aanstaande wijzigingen moeilijk zo niet onmogelijk. Bovendien is daardoor onduidelijk welk precieze (koopkracht)effect zich zal voordoen. Men neigt slechts te kijken naar de in het voorliggende wetsvoorstel opgenomen wijzigingen, terwijl ook wijzigingen in werking treden die hun wettelijke grondslag hebben in reeds in voorgaande jaren aangenomen wetsvoorstellen.
SRA bepleit om die reden dat op een transparante wijze alle in 2015 en later in werking tredende wijzigingen worden gepubliceerd en dat het cumulatieve effect van al die wijzigingen tezamen in aanmerking wordt genomen bij de beoordeling van het voorliggende wetsvoorstel. Het is van groot belang een dergelijk overzicht continue beschikbaar te stellen aan het publiek alsmede dit mee te nemen in de beoordeling van de voorliggende wijzigingsvoorstellen.
Werkkostenregeling
SRA constateert dat het Belastingplan 2015 slechts een beperkt aantal maatregelen kent die bovendien voor een deel aanpassingen in bestaande regelgeving opleveren. SRA is blij met de voorgestelde aanpassingen in de werkkostenregeling (WKR). Enkele beperkte wijzigingen zouden de regeling nog eenvoudiger maken. De uitzonderingspositie voor vooral de DGA bij de toepassing van het noodzakelijkheidscriterium moet volgens SRA worden afgeschaft; binnen de WKR moet de regeling voor bestuurders en toezichthouders enerzijds gelijk zijn aan die voor reguliere werknemers. Om misbruik te voorkomen, dient de Belastingdienst wel de mogelijkheid te hebben tot toetsing van vergoedingen, maar ook die toetsing moet voor alle werknemers gelijk zijn. Het gaat naar ons oordeel te ver om de bewijslast eenzijdig bij de inhoudingsplichtige te leggen.
Fictiefloonregeling
De voorgestelde aanpassing in de fictiefloonregeling steunen wij niet; SRA is ronduit tegenstander. De voorgestelde regeling is zeker niet eenvoudiger, zeker niet minder fraudegevoelig en leidt bovendien in een groot aantal gevallen tot hogere lasten voor het mkb. Wij raden dit voorstel ten stelligste af. SRA betreurt daarnaast vooral dat nog geen concrete voorstellen worden gedaan voor het bestaande probleem van de DGA-pensioenregelingen. Daar moet spoedig een oplossing voor worden gevonden. SRA herhaalt haar eerdere pleidooi tot het fiscaal onbelast afstempelen van bestaande pensioenrechten en –plichten tot de huidige fiscale waarde. Ook bepleit SRA een eenvoudiger regeling.
Levensloopregeling
SRA begrijpt niet goed waarom de afkoopregeling van het levenslooptegoed zoals deze (eenmalig) in 2013 bestond voor het jaar 2015 weer voor één jaar van stal gehaald wordt. Het in 2015 laten herleven van de regeling tegen gunstigere voorwaarden, tast de betrouwbaarheid van de overheid aan en is slecht voor de stabiliteit van het belastingsysteem. Moeten of kunnen burgers nog wel vertrouwen op uitlatingen van de overheid dat een regeling slechts eenmalig is als deze zelfde regeling een jaar later, tegen gunstigere voorwaarden, weer van stal gehaald wordt? SRA is van mening dat dit de rechtszekerheid aantast.
Bovendien denkt SRA dat het beoogd doel (belastingopbrengsten) niet zal worden behaald en dat tegemoetkomende regelingen worden neergelegd, daar waar minder behoefte bestaat. Waarom heeft het kabinet bijvoorbeeld niet gekozen voor een tegemoetkomende regeling in de sfeer van het pensioen in eigen beheer, door een eenmalige afstempeling tot fiscale waarde van de pensioenverplichting toe te staan? Daarmee wordt een groot en prangend probleem in het mkb voor een groot deel opgelost en wordt de solvabiliteit van het mkb verbeterd.
Bron: SRA
0