Ondanks dat ondernemers en dga's enigszins uit de wind worden gehouden, is SRA er niet gerust op dat de plannen uit de Miljoenennota en het Belastingplan 2014 de BV Nederland naar een robuust economisch herstel leiden. SRA kwalificeert de geponeerde kabinetsplannen als hapsnapbeleid, zonder een uitgebalanceerde visie. Het activeren van de mkb-motor en het herstel van het consumentenvertrouwen worden hiermee niet gediend. De koers van lastenverzwaringen en nivellering moet worden verlaten om economische groei weer kansen te bieden.
De stijgende belastingdruk voor alle inkomens vanaf 2014, de daling van koopkracht en binnenlands consumptie, stijgende werkloosheid, de verwachte looneisen en de nog immers stijgende overheidsuitgaven houden de economie, de ondernemer en de consument in een wurggreep. De vraag rijst of de kabinetsmaatregelen, gelet op de omvang van de problemen en de urgentie van de situatie, niet te veel gericht zijn op de korte termijn en daardoor groeibeperkend. Ook hervormingen worden te traag doorgevoerd. Het risico bestaat dat telkens opnieuw aanvullende maatregelen moeten worden doorgevoerd, waaronder lastenverzwaringen met negatieve bijeffecten.
Inzoomend op een aantal concrete voorstellen stelt SRA het volgende:
Stamrecht
Vanaf 1 januari 2014 wordt het voor bestaande stamrechten mogelijk gemaakt om de volledige aanspraak bij banken, verzekeraars of bij een stamrecht BV fiscaal vriendelijk in één keer op te nemen. De stamrechtvrijstelling voor nieuwe ontslagvergoedingen wordt per 1 januari 2014 afgeschaft.
SRA stelt voor om deze begunstigende regeling ook toe te passen bij andere vormen van zogenoemd beklemd vermogen zoals de Fiscale Oudedagsreserve (FOR), stakingslijfrente e.d. Daarbij merken wij op dat de regeling zelfs goed zou kunnen werken bij kleine pensioenen in eigen beheer (ZZP-ers) en lijfrentes van voor 2001. In dat laatste geval kan ook worden bereikt dat deze oude verzekeringsvormen sneller uit de markt verdwijnen.
De stamrechtvrijstelling willen wij graag behouden voor de financiering van de start van een onderneming. Een aanvullende faciliteit om ondernemingsinitiatieven te ondersteunen, is het faciliteren van de (gedeeltelijke) afkoop van een opgebouwd pensioen als dit wordt gebruikt om een onderneming te starten of te financieren. Eventueel kan het pensioenkapitaal dan beclaimd blijven door dit toe te voegen aan een FOR of pensioen in eigen beheer. E een andere mogelijkheid is om tegen een gunstig tarief en zonder revisierente afkoop te laten plaatsvinden
SRA vindt dat de kapitaalverzekering eigen woning (KEW) afgekocht zou moeten kunnen worden (zonder fiscale heffing en boetes e.d.) als met dat vermogen de hypotheek direct wordt afgelost. Uiteraard is volledige medewerking van verzekeraars daarvoor vereist. De wetgever dient daarvoor zorg te dragen, bijvoorbeeld ook door te bedingen dat de waarde in het economische verkeer in plaats van de afkoopwaarde wordt uitgekeerd.
SRA vindt de termijn van 1 jaar voor de afkoop van stamrechten te kort. Veel stamrechtkapitaal ligt vast in onderneming of staat voor een lange periode vast op een rentedragende bankrekening.
Op basis van de effecten bij jaarovergang rond het spaarloon vinden we het vreemd dat gekozen is voor de datum 1 januari 2014. Dit kan de komende maanden leiden tot ongewenst gedrag, zoals het creëren van stamrechtregelingen.
Kortingen
Het kabinet verhoogt de maximale arbeidskorting met € 374 (van € 1.723 euro in 2013 naar € 2.097 in 2014). Tegelijkertijd wordt de arbeidskorting voor inkomens vanaf € 81.000 verlaagd van € 550 naar € 367. De algemene heffingskorting wordt verhoogd met € 99. Voor inkomens boven € 20.000 wordt de algemene heffingskorting geleidelijk verlaagd met maximaal € 740 bij een inkomen vanaf € 58.000.
SRA vindt de afbouw van zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting te ingewikkeld: eerst verhogen en dan toch lager uitkomen. Daarnaast constateert SRA dat de beide afbouwregelingen niet gelijk zijn qua opzet. Zo begint de algemene heffingskorting direct met een afbouw en is dat bij de arbeidskorting vanaf 2015. Ook de systematiek is niet gelijk hetgeen de zaak onnodig complex maakt. Met name ook de inkomensafhankelijkheid creëert naar onze mening een complexe regeling die onwenselijk is.
Fraude en andere formele zaken
Om fraude bij aangiftebelastingen te voorkomen wordt het opzettelijk niet, gedeeltelijk niet of niet tijdig betalen van aangiftebelastingen (zoals omzetbelasting en loonheffing) strafbaar gesteld. Per 1 januari 2014 wordt de belastingrente voor de vennootschapsbelasting gekoppeld aan de wettelijke rente voor handelstransacties met een minimum van 8%. De belastingrente voor de overige belastingen en de invorderingsrente worden gekoppeld aan de wettelijke rente voor niet-handelstransacties met een minimum van 4%. Het overgangsrecht regelt dat de gewijzigde rentepercentages effectief pas vanaf 1 april 2014 worden toegepast.
SRA vindt de 8% rente op VPB aanslagen veel te hoog. De boetes en sancties voor opzettelijk verkeerde aangiften en voorlopige aangiften zijn zeer fors en gelden volgens het Ministerie van Financiën niet voor ‘goedwillende ondernemers'. SRA ziet graag dat deze toevoeging wordt vastgelegd in de wet. Bij een adequaat sanctiestelsel bestaat overigens geen noodzaak voor het hanteren van een hoog 8% rentepercentage. Zeker gezien ook het feit dat het Ministerie met Horizontaal toezicht het vertrouwen in goedwillende ondernemers wil bestendigen.
Vrijstelling Schenkingbelasting
De verruimde vrijstelling is van toepassing als de schenking verband houdt met de verwerving, onderhoud of verbouwing van een eigen woning en de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming tot die woning. De vrijstelling geldt eveneens voor de aflossing van de eigenwoningschuld van het kind.
SRA stelt vraagtekens bij de voorwaarden voor de aflossing van de eigenwoningschuld: dat is alleen mogelijk als het de hypotheek of de restschuld in één keer aflost. Gezien de clausules die banken, verzekeraars of andere hypotheekverstrekkers opstellen, is dat vanwege de beperkingen van de aflosmogelijkheid en de daarbij samenhangende boetes niet mogelijk. Daarbij ook in achtnemend dat veel vermogen in stenen zit: waarom ook geen langere termijn hanteren dan 1 januari 2015?
Ook in dit geval moet de wetgever volgens SRA verzekeraars aanzetten tot optimale medewerking.
SRA vraagt zich daarnaast af of het effect van deze maatregel voldoende is. Het aantal mensen dat de beschikking heeft over vrije middelen of vrij te maken middelen om dergelijke schenkingen te doen is beperkt. Bovendien zullen dit veelal de meervermogende belastingplichtigen zijn, hetgeen de vraag oproept of deze regeling vanuit het gelijkheidsbeginsel is te waarderen.
Zelfstandigenaftrek
Op de zelfstandigenaftrek wordt vanaf 2015 €300 mln bezuinigd, €200 mln minder dan in het regeerakkoord werd genoemd. Afschaffing is tot 2015 van de baan.
SRA had graag gezien dat met het voorlopige in tact blijven van de zelfstandigenaftrek, wel enkele gesignaleerde knelpunten opgelost zouden worden. Dat betreft bijvoorbeeld de constatering dat op dit moment in bepaalde situaties een onbenut deel blijft staan. Stel dat een zelfstandige zijn onderneming in het begin van het jaar staakt. Dan heeft hij geen recht op zelfstandigenaftrek/stakingsaftrek (gebrek aan uren) en kan hij het ‘niet benutte deel' dus niet benutten. Terwijl er wel sprake is van grote stakingswinst. We roepen het Ministerie op alsnog aandacht te schenken aan gesignaleerde knelpunten.
Inlenersaansprakelijkheid
Ter bestrijding van malafide uitzendbureaus voert het kabinet naast de registratieplicht (Waadi) nu ook een wettelijk plicht in voor niet gecertificeerde uitzendondernemingen (de uitleners) en inleners. Zowel de uitlener als de inlener moeten een depot op vrijwaringsrekening bij de Belastingdienst aanhouden.
SRA maakt ernstig bezwaar tegen deze administratieve lastenverzwaring voor sectoren die regelmatig mensen detacheren, waaronder accountantskantoren, communicatiebureaus of ingenieursbureaus. Teveel goede ondernemers moeten nu lijden onder deze regeling.
Bron: SRA
0