De OECD heeft het voorwerk vrijwel afgerond voor de Common Reporting Standards (CRS) die gaan gelden voor automatische gegevensuitwisseling. In februari zullen de CRS worden gepresenteerd aan de G20. Dat zei Philip Kerfs, Senior Advisor van het Centre for Tax Policy van de OECD, woensdagavond op een EFS- seminar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
"De tijdsdruk is groot", aldus Kerfs, "en de deadlines zijn zeer ambitieus. Maar we moeten het ijzer smeden als het heet is." Zomer 2012 publiceerde de OECD een inventariserend rapport over de voorwaarden waaronder automatische gegevensuitwisseling van informatie over (spaar)bankrekeningen mogelijk is. April 2013 besloten Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk tot een pilot, die inhield dat men onder elkaar gegevens zou gaan uitwisselen die vergelijkbaar zijn met de gegevens die onder de Amerikaanse FATCA-regels uitgewisseld zullen gaan worden. Bij deze pilot hebben zich inmiddels meer dan dertig landen aangesloten. Afgelopen september mondde dat uit in de beslissing van de G20 om van automatische gegevensuitwisseling de wereldwijde standaard te maken.
 
Volgens Kerfs was 2013 het jaar van "ongeëvenaarde steun" voor Automatic Exchange of Information (AEOI), zoals de term in het Engels wordt aangeduid. Mede daarom wordt nu zo hard gewerkt bij de OECD. "Vroeger was dit een veel langduriger proces geweest, maar nu is iedereen ervan doordrongen dat we gebruik moeten maken van de gelegenheid." De Common Reporting Standards - de verslaggevingsregels en de due diligence-regels - gaan naar de G20 als ze in januari worden goedgekeurd door de fiscale commissie van de OECD. Over het draagvlak bestaan overigens niet veel zorgen: bij het technische werk aan de CRS wordt niet alleen overlegd met de OECD-leden, maar ook met China, Rusland en landen als Singapore, en alle G20-landen. Een en ander verloopt "zeer constructief".
 
Kerfs maakte bij het seminar duidelijk dat de CRS geënt zullen zijn op de regels van de overeenkomst 'Model 1 IGA' die in het kader van FATCA tussen de Amerikaanse overheid en andere landen wordt gesloten. "Vanzelfsprekend worden de typisch Amerikaanse trekjes niet meegenomen en er wordt ook niet op nationaliteit geselecteerd. Verder worden ook de elementen erbuiten gelaten die in multilaterale zin geen betekenis hebben." Er is niet overwogen de Europese spaarrichtlijn als uitgangspunt te nemen. "De spaarrichtlijn wordt internationaal toch als een zwakker instrument beschouwd dan de FATCA-regels."

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Bronbelasting, Internationaal belastingrecht

2

Gerelateerde artikelen