Het door de Tweede Kamer aangenomen amendement dat het tijdelijke overgangsrecht voor fondsen voor gemene rekening uitbreidt (36813, nr. 10), is niet uitvoerbaar omdat de handhaafbaarheid en fraudebestendigheid van het amendement niet is vast te stellen. Dat staat in de nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2026 (OFM 2026) die staatssecretaris Heijnen van Financiën naar de Eerste Kamer heeft gestuurd.
Advocaat-generaal Martín y Pérez de Nanclares concludeert dat het ten gehore brengen van de beschermde werken, zonder de daarvoor vereiste licentie, door CGS is aan te merken als een dienst onder bezwarende titel.
De Hoge Raad oordeelt dat de Centrale Raad van Beroep er terecht vanuit is gegaan dat geen rekening mag worden gehouden met nationale voorschriften die de verzekeringsplicht afhankelijk stellen van territoriale voorwaarden. Zoals bijvoorbeeld de woonplaats van X. X is niet verzekerd voor de AOW.
Het Gerecht oordeelt dat het voor de vervulling van de voorwaarde van art. 141 sub c BTW-richtlijn niet van belang is dat MS ervan op de hoogte is dat de goederen niet fysiek worden vervoerd naar de drie Deense vennootschappen maar naar de ANC Group.
Hof Den Haag oordeelt dat X BV de betalingen die betrekking hebben op de verbouwing ten onrechte in aftrek heeft gebracht. Het is niet aannemelijk geworden dat tegenover de in aftrek gebrachte bedragen tegenprestaties hebben gestaan.
De staatssecretaris keurt met toepassing van de hardheidsclausule goed dat een stichting gebruik kan maken van de aftrek van fictieve loonkosten, ondanks dat de activiteiten van de stichting zelf niet kunnen kwalificeren als het behartigen van een sociaal belang. De verenigingen zouden ingeval de exploitatie door henzelf was verricht naar verwachting ook niet in de heffing worden betrokken.
In een reactie op het conceptwetsvoorstel fiscaal flankerende maatregelen grensoverschrijdende verrichtingen vraagt de NOB om in de toelichting van het uiteindelijke wetsvoorstel in te gaan op de samenloop van een omzetting en een feitelijke zetelverplaatsing. Dat zal bijdragen aan het doel van het voorstel om aan de praktijk duidelijkheid en rechtszekerheid te bieden.
De Tweede Kamer heeft bij het pakket Belastingplan 2026 in totaal negen amendementen aangenomen. De Minister en Staatssecretaris van Financiën informeren de Tweede Kamer en de Eerste Kamer over de gevolgen van deze amendementen.
De Staatssecretaris van Financiën heeft het Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd. Dit besluit is een actualisatie van een eerder gepubliceerd Fondsenbesluit (V-N 2025/3.9). In het besluit is beleid opgenomen over het fonds voor gemene rekening (FGR) en het transparante fonds. Verder bevat het besluit een verduidelijking van de kwalificatie FGR of transparant fonds.
Het Hof van Justitie EU oordeelt dat het in strijd is met het EU-recht dat Portugal eist dat Santander moet aantonen dat aan de materiële vereisten voor de teruggaaf van dividendbelasting wordt voldaan. Deze eis gaat namelijk verder dan nodig is om de nagestreefde doelstellingen te bereiken.