De Belastingdienst heeft de ‘Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens bij de aangifte loonheffingen 2e halfjaar 2021’ gepubliceerd. In deze brochure staat uitleg over fouten in de werknemersgegevens waarvoor de werkgever een foutenrapport kan ontvangen.
De toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in de aangiften over de maanden juli tot en met december, of periode 7 tot en met 13 van 2021.
In hoofdstuk 4 van de brochure staat een overzicht met de werknemersgegevens die de Belastingdienst controleert in het 2e halfjaar van 2021. In dit overzicht staan de foutmeldingen die de werkgever in een foutenrapport kan tegenkomen. Ook staat hierin wat de foutmelding betekent en hoe de werkgever de fout kan voorkomen.
Een foutenrapport bevat informatie over het type fout met een korte omschrijving en een instructie om de fout te herstellen en in het vervolg te voorkomen. Een voorbeeld van een foutenrapport staat in hoofdstuk 3.
Controles Belastingdienst en UWV
Voor de aangiften loonheffingen over het 2e halfjaar van 2021 hebben de Belastingdienst en UWV een aantal kwaliteitscontroles vastgesteld.
Als bij deze geautomatiseerde controles blijkt dat de aangeleverde gegevens niet aan de eisen voldoen, kan de Belastingdienst de aangifte weigeren.
Staan in een aangifte alleen fouten die niet leiden tot een weigering van de aangifte, dan ontvangt de werkgever een foutenrapport ‘Foutmeldingen werknemersgegevens’.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws