Verkiezingsblog van Jan-Bertram Rietveld: Er is maar één arbeidsvoorwaarde die meer emotie oproept dan het salaris: de auto. Statussymbool of milieumonster. Bijna iedereen heeft er één, of meer. Dus een element bij uitstek om politiek onderscheid te maken.
In het verleden leidde dat tot ronkende teksten en uitgesproken voorstellen. De Groenen wilden in 1998 een vergunningenstelsel voor de auto. De VVD wilde in 2002 een kilometerheffing, onder de voorwaarde dat de overheid er niet rijker van zou worden. De Libertarische partij ging in 1994 nog verder: alle autoheffingen afschaffen.
Dáár is de overheid niet voor bedoeld…. Laten we niet vergeten dat het kabinet in 1989 is gevallen over het afschaffen van het reiskostenforfait. Dáár kom je niet aan, aldus de VVD.
Van een nieuw kabinet zal na de verkiezingen niet heel veel spektakel te verwachten zijn op het gebied van werknemersbelasting en auto: Op 1 januari 2017 is de Wet Uitwerking Autobrief 2 in werking getreden, met brede –niet unaniem– steun in beide Kamers. Bovendien hebben ook tegenstemmers (met name D66 en CU) ook nog veel amendementen erdoor gekregen. Iedereen tevreden.
Met ingang van 2017 hebben we nog maar drie percentages: 4 voor elektrisch, 35 voor old-timers en 22 voor de rest. En nog een overgangsregeling met 0%, 7%, 14%, 15%, 20%, 21% en 25%…. Niemand zit te wachten op weer nieuwe percentages en regelingen.
Voor wie de auto in de loon- en inkomstenbelasting doorslaggevend is bij het stemmen, hierbij de plannen van de politieke partijen.
Nederland is mooi! Een opmerking die je in verschillende programma's tegen komt. Bijzonder om te zien, hoe vanuit die constatering de meningen uiteenlopen, tenminste, als het om de auto gaat.
Nederland heeft veel mooie plekjes, en we moeten die allemaal kunnen zien, reden waarom geïnvesteerd moet worden in wegen en de autokosten verlaagd moeten worden, zo schrijft de VVD. Nederland is mooi en dat moet zo blijven, reden waarom we vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto's moeten kunnen kopen, aldus de PvdA, de CU en de SP.
D66 doet nog een stap verder en wil dat het auto's zijn die op groene stroom rijden. Bovendien wil D66 dat de overheid vanaf 2020 in beginsel alleen nog emissieloze auto's koopt.
Spannendste is rekening rijden: bij het teruglezen van oude programma's kom je het overal tegen, al zo'n dertig jaar. Het komt nu weer terug in verschillende vormen bij PvdA, SP, D66. De CU wil het in de spits en rond drukke steden. Onzin zei minister Schultz (VVD) vorige week: te ingewikkeld.
CDA en Groen Links gaan met de tijd mee en pleiten beide voor "slim" mobiliteitsbeleid. Voor je gaat reizen maak je de keuze wat op dat moment de meest handige methode is.
Opvallend vind ik dat de fiets bij de VVD, PVDA, SP, CDA èn D66 genoemd wordt. Die partijen kunnen nu al een enorme boost voor fietsgebruik teweeg brengen: haal de belasting eraf en stel hem vrij in de werkkostenregeling. Is niet eens een wetswijziging voor nodig!
De twee sympathiekste mobilteitsvoorstellen beloon ik met een eervolle vermelding. Als het aan de VVD ligt, kunnen we eigen persoonlijke kentekens krijgen in Nederland. Ik reserveer "EY 010".
De SP meldt: We stimuleren het wandelen en fietsen, ook over langere afstanden. Geen speld tussen te krijgen: goed voor het milieu, voor de volksgezondheid, werkt tegen files, en zo kunnen we ook echt meer genieten van dit mooie land.
Mag ik dan wel Wifi in het bos? Kom ik nog een beetje aan mijn werk toe…
Jan-Bertram Rietveld is Partner People Advisory Service.
Bron: EY
1