Keur aan wetsvoorstellen
Betrof het hele pakket aan Belastingplannen vorig jaar nog vijf wetsvoorstellen, dit jaar zijn dat er maar liefst zes. Naast het Belastingplan 2017 bestaat het pakket uit de wetsvoorstellen Overige fiscale maatregelen 2017, Fiscale vereenvoudigingswet 2017, Uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen, Fiscale maatregelen rijksmonumenten en scholing, en tot slot een tijdelijk verlaagd tarief voor laadpalen met een zelfstandige aansluiting. De diverse wetsvoorstellen tezamen bevatten een keur aan maatregelen, waaronder een beperking van de reikwijdte van de toerekeningsstop in de APV-regeling en het afschaffen van de fiscale aftrek van scholingsuitgaven.
Beperking reikwijdte toerekeningsstop APV
Het was enigszins te verwachten, gezien de in augustus verschenen position paper waarmee de Coördinatiegroep Constructiebestrijding een 'kijkje in de keuken' heeft gegeven van de constructiebestrijding van Afgezonderd Particulier Vermogen (APV)-structuren. In het Belastingplan 2017 wordt de zogenoemde toerekeningsstop in de APV-regeling om dubbele belastingheffing te voorkomen, beperkt. Deze stop geldt alleen nog voor APV's waarin een reële, actieve onderneming wordt gedreven. Daar waar de toerekingsstop niet van toepassing is, zal de inbrenger onder voorwaarden de door het APV in het vestigingsland betaalde winstbelasting kunnen verrekenen met de in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting. De beperking van de reikwijdte van de toerekeningsstop zal gaan gelden met terugwerkende kracht tot 20 september 2016 (15:15 uur).
Eveneens met terugwerkende kracht tot 20 september 2016 (15.15 uur) is ook voorzien in overgangsrecht om de Nederlandse ab-claim te behouden, wanneer de toerekeningsstop niet langer van toepassing is. Het overgangsrecht ziet op het bepalen van de historische verkrijgingsprijs wanneer in dat geval de toegerekende aandelen en winstbewijzen bij de inbrenger of diens erfgenamen tot een aanmerkelijk belang gaan behoren. Correcties op de historische verkrijgingsprijs – en daarmee een verlaging van de ab-claim – is mogelijk, bijvoorbeeld als er een naar Nederlandse maatstaven reële heffing over de voordelen heeft plaatsgevonden.
Drie maatregelen voor vbi's
Het Belastingplan 2017 bevat diverse maatregelen voor het dichten van sluiproutes waarmee box-2 en box 3-heffing kan worden uitgesteld of ontlopen. Daarmee voldoet het kabinet aan een motie ingediend tijdens de behandeling van het Belastingplan van vorig jaar. Drie maatregelen maken het minder aantrekkelijk om via box 2 in een vrijgestelde beleggingsinstelling (vbi) te beleggen. Met terugwerkende kracht tot en met Prinsjesdag moet in box 2 worden afgerekend over een positieve ab-claim als het lichaam waarin een belastingplichtige een aanmerkelijk belang heeft, de vbi-status verkrijgt. Ten tweede wordt er een stokje gestoken voor het tijdelijk onderbrengen van box 3-vermogen in een vbi waarin een belastingplichtige een aanmerkelijk belang heeft. Dit vermogen wordt niet alleen belast in box 2, maar blijft ook belast in box 3 als dit vermogen om niet zakelijke redenen (tegenbewijs is mogelijk) binnen achttien maanden weer terugkomt naar box 3. Ten derde zal het percentage van het forfaitaire rendement uit een vbi automatisch worden gekoppeld aan het voor dat jaar geldende percentage van de hoogste box 3-schijf. De drie maatregelen gaan ook gelden indien vermogen wordt ondergebracht in een met de vbi vergelijkbaar buitenlands beleggingslichaam.
Heffingsrecht over beloningen buitenlandse bestuurders/commissarissen
Een opvallende maatregel uit het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2017 ziet op de belastingheffing van buitenlandse belastingplichtigen. Om discussie over de heffing en de heffingsgrondslag te voorkomen wordt in de inkomstenbelasting vastgelegd dat Nederland ook volgens nationaal recht kan heffen over beloningen van buitenlands belastingplichtige bestuurders en commissarissen van in Nederland gevestigde vennootschappen.
Termijnverlenging
Dat de verhoogde schenkingsvrijstelling van € 100.000 voor de eigen woning in 2017 terugkeert, was vorig jaar al beklonken. Toch bevat het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2017 nog een kleine aanvulling die volgt uit de mogelijkheid om deze schenkingsvrijstelling verspreid over drie achtereenvolgende kalenderjaren te benutten. De aanvulling komt in de vorm van een termijnverlenging: wordt in de aangifte schenkbelasting een beroep gedaan op de verhoogde schenkingsvrijstelling voor de eigen woning, dan geldt in plaats van de gebruikelijke drie jaar, een periode van vijf jaar voor het opleggen van een eventuele aanslag schenkbelasting.
Einde aftrek diverse uitgaven
Minister Bussemaker van OCW zinspeelde er al op in een toespraak begin september: er komt een einde aan de fiscale aftrek van scholingsuitgaven in de inkomstenbelasting en wel per 2018. Het kabinet haalt met ingang van 2017 ook een streep door de fiscale aftrek van uitgaven voor monumentenpanden. Daarbij is er wel een niet-fiscale overgangsregeling voor eigenaren van monumentenpanden die al onomkeerbare financiële onderhoudsverplichtingen zijn aangegaan.
Afschaffing fictieve dienstbetrekking commissaris
Er was al een tijdelijke goedkeuring tot 1 januari 2017 in een besluit, om de arbeidsverhouding van de commissaris niet te behandelen als een fictieve dienstbetrekking. In de Fiscale vereenvoudigingswet 2017 wordt nu de definitieve afschaffing van de fictieve dienstbetrekking van een commissaris geregeld. Voortzetting van het fictieve dienstbetrekkingsregime voor de commissaris is in de meeste gevallen nog wel mogelijk, maar dan volgens de zogenoemde opting-inregeling.
Naar één invorderingsregime
De Fiscale vereenvoudigingswet 2017 bevat uiteenlopende maatregelen om het belastingstelsel eenvoudiger en begrijpelijker te maken. Meest verrassende en ingrijpendste maatregel uit dit wetsvoorstel is wellicht de totstandbrenging van één invorderingsregime voor belastingen en toeslagen. Dit houdt kort gezegd in dat het regime voor belastingen zoals vastgelegd in de Invorderingswet, grotendeels ook voor toeslagen van toepassing wordt. Een dermate grote operatie is niet op korte termijn realiseerbaar. Het invoeringsmoment staat dan ook op 1 januari 2019.
--------------------------------------
Zie ook de berichten over de Prinsjesdag 2016 per wet...
- Prinsjesdag 2016: Belastingplan 2017 ingediend bij Tweede Kamer
- Prinsjesdag 2016: Overige fiscale maatregelen 2017
- Prinsjesdag 2016: Fiscale vereenvoudigingswet 2017
- Prinsjesdag 2016: Wetsvoorstel fiscale maatregelen rijksmonumenten en scholing
- Prinsjesdag 2016: Wetsvoorstel tijdelijk verlaagd tarief openbare laadpalen
- Prinsjesdag 2016: Wet uitfaseren pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen
...en belastingsoort:
- Belastingmaatregelen 2017: Vennootschaps- en dividendbelasting
- Belastingmaatregelen 2017: Loonbelasting
- Belastingmaatregelen 2017: Inkomstenbelasting
- Belastingmaatregelen 2017: Omzetbelasting en accijnzen
- Belastingmaatregelen 2017: Erf- en schenkbelasting
Bron: Redacteur Marit Muller
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Invordering, Schenk- en erfbelasting
Dossiers: Prinsjesdag 2016