Het seminar ‘Heeft een klein accountantskantoor nog wel toekomst' van Auxilium Adviesgroep op 18 december jl. kende een 100+ bezoekersaantal. Niet zo verwonderlijk, want deze vraag speelt momenteel binnen de muren van elk klein kantoor. De deelnemende accountants en (fiscaal) adviseurs participeerden om die reden ook volop in de discussie. Een greep uit de getrokken conclusies ter plaatse: de NBA is geen ‘clubje' in Amsterdam, de stortvloed aan regelgeving wordt gezien als reële bedreiging, de jaarrekening sterft langzaam uit en … JA, een klein accountantskantoor heeft absoluut toekomst!
Dirk ter Harmsel, plaatsvervangend NBA-voorzitter, bevond zich naar eigen zeggen ‘in het hol van de leeuw, of beter gezegd in een hol vol leeuwen'. Want: het sentiment dat de NBA onvoldoende doet voor de kleine (MKB-)kantoren leeft sterk in de branche en (nieuwe) belangenbehartigers voor dit segment roeren zich. De deelnemers aan het seminar gaven hier ook concreet uitdrukking aan in de enquête die zij voor dit seminar invulden; volgens 75% van de respondenten doet de NBA onvoldoende voor kleine (MKB-)kantoren. Daar mocht Ter Harmsel – als MKB-man pur sang maar uiteraard met een onmiskenbare NBA-pet op – repliek op geven. Een nuttige, open discussie over de rol van de beroepsorganisatie voor kleinere kantoren volgde, aangeslingerd door een paar pittige stellingen. Ter Harmsel had daarbij een belangrijke boodschap voor de accountants in de zaal: "De NBA is niet een ‘clubje' in Amsterdam, maar wij als accountants zijn de NBA". Hij sloot zijn voordracht af met de woorden "Wij moeten er als NBA voor zorgen dat onze aandacht voor de kleine kantoren beter zichtbaar wordt. Ik hoop dan ook dat de open discussies van vandaag hieraan een mooie bijdrage hebben geleverd".
Bedreigingen
Welke factoren bedreigen de toekomst van kleine (MKB-)kantoren nu het meest? De uitkomst van de eerder genoemde enquête wijst dan in de richting van drie duidelijke bedreigingen: regelgeving (41%), concurrentie van administratiekantoren (21%) en automatiseringsontwikkelingen (20%). Saillant detail daarbij: de vraag aan de zaal wie er duidelijk kan beschrijven wat het verschil is tussen het accountantskantoor en – dreigende concurrent – ‘het administratiekantoor', leverde een onverwacht magere respons op. Dat is op zijn zachtst gezegd ‘opmerkelijk' te noemen.
SBR, SEPA, cloud computing
Gerard Bottemanne (GBNED) schetste aansluitend het ICT-landschap voor MKB-accountantskantoren. Momenteel is dat een zeer gevarieerd landschap, met elementen als SBR/XBRL, cloud computing, SEPA, portalgebruik, e-factureren, eHerkenning en het referentiegrootboekschema. Voor alle kantoren geldt dat zij deze ontwikkelingen goed moeten monitoren om hun klanten hierover optimaal te kunnen informeren c.q. adviseren.
Veranderend klantgedrag
Communicatietrainer Wim van der Mark benadrukte op zijn beurt het veranderende koopgedrag van potentiële klanten. Internet wordt een steeds belangrijker oriëntatiekanaal en investeren in de optimalisatie van je ‘vindbaarheid' als kantoor hoort daarom een continu aandachtspunt te zijn. Dat geldt ook voor het opbouwen en behoud van contact met de bezoekers van je kantoorwebsite, het verzenden van digitale nieuwsbrieven en de inzet van social media. Het belangrijkste wat Van der Mark zijn toehoorders meegaf was echter: "Als je alles lekker blijft doen zoals je het altijd hebt gedaan – en je geen rekening houdt met de veranderde (online) wereld en het veranderende koopgedrag – dan worden er enorme kansen gemist." Die boodschap is nog niet overal even goed doorgesijpeld.
Bestaansrecht
Dagvoorzitter John Weerdenburg, directeur van Auxilium, over de toekomst c.q. het bestaansrecht van een klein accountantskantoor: "Vrijwel alle kleine accountantskantoren ervaren een flinke druk als het gaat om alle ‘toeters en bellen' die nodig zijn om het vak van accountant-adviseur uit te kunnen en mogen oefenen. Maar we moeten niet vergeten dat kleine accountantskantoren absoluut voorzien in een behoefte. Het grootste deel van alle ondernemingen in Nederland is klein en zij zoeken een accountant als partner die hun wereld begrijpt en hun taal spreekt."
Weerdenburg duidde nog even expliciet op het spanningsveld waarin kleine kantoren zich vandaag de dag bevinden: "Zeker; kleine kantoren zijn flexibeler, ze kunnen snel acteren, hebben minder personeelsverloop en ze weten wat de onderneming (en de ondernemer) beweegt. Maar wat het voor deze kleine kantoren echt lastig maakt, is dat een eigenaar – naast het feit dat hij accountant is – ook nog een rol heeft als ondernemer, werkgever, systeembeheerder, marketeer, enz. Ofwel, hij is doorgaans een multifunctionele duizendpoot. Juist de combinatie van die rollen vergt heel veel energie. Laten we daarbij vooral niet vergeten dat de accountant ook nog een privéleven heeft dat hij hiermee moet zien te combineren. De combinatie van al die elementen zorgt er ook voor dat de (brood)nodige tijd voor reflectie dikwijls ontbreekt."
Kansen!
"Op het gebied van aandacht, betrokkenheid en communicatie wint het kleine accountantskantoor het met grote voorsprong van de grotere kantoren", is Weerdenburgs stellige reactie. "Naar mijn mening liggen de kansen – nu en in de toekomst – op het vlak dat accountantskantoren zich veel meer gaan concentreren op de toekomst van een ondernemer en zijn onderneming. Achteruitkijken in de vorm van een jaarrekening en aangifte zal wellicht niet helemaal uitsterven, maar moet echt gaan vallen onder de noemer ‘gesneden (geautomatiseerde) koek'. Dit betekent dat de focus verschuift naar vooruitkijken, realtime rapportages en een coachende benadering. En het mooie hiervan: kleine accountantskantoren zijn daar heel goed toe in staat!"
Bron: Auxilium adviesgroep
0