Mensen die vanaf Schiphol of een andere Nederlandse luchthaven vertrekken, betalen over hun vliegticket vanaf 1 januari 2021 zo'n 7,45 euro vliegbelasting. Het kabinet voert de vliegtaks toch na de jaarwisseling in. Het was even onzeker of dit wel zou doorgaan, wegens de coronacrisis en de gevolgen voor de luchtvaartsector.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Fiscaliteit) zei eerder dit jaar dat hij nog niet zeker was van de invoerdatum, omdat de luchtvaartsector het al erg zwaar heeft door de coronacrisis. Het precieze bedrag wordt nog vastgesteld, afhankelijk van hoe de prijzen van goederen en diensten zich ontwikkelen.

De vliegbelasting stond al in het regeerakkoord, maar het kabinet hoopte toch nog op een Europese belasting. De eerste plannen hiervoor worden pas begin volgend jaar verwacht. De vliegbelasting die in Nederland wordt geheven "sluit al goed aan bij de belastingen op luchtvaart van andere Europese landen, wat Europese coördinatie ten goede komt", zegt Vijlbrief.

Op vrachtvluchten geldt voorlopig geen belasting. De angst is dat bedrijven bij het invoeren van zo'n belasting ervoor zullen kiezen hun goederen via buurlanden te vervoeren. Dat zou nadelige gevolgen hebben voor Schiphol en Maastricht Aachen Airport. Een Europees plan voor een belasting op vrachtvluchten moet daar een oplossing voor bieden, omdat in de omringende landen dan dezelfde regels gelden.

Dat een belasting op vrachtvluchten uitblijft is volgens logistiekbedrijven een "goed besluit" omdat de economische gevolgen te groot zouden zijn. "Ons vestigingsklimaat en de werkgelegenheid zouden er echt te erg onder lijden", zegt Steven Lak van de Logistieke Alliantie.

De provincie Limburg is eveneens opgelucht nu het kabinet afziet van de invoering van een belasting op vrachtvluchten. "Verstandig dat het kabinet het karakter van onze open economie en grensregio onderkent", laat Limburgse gedeputeerde Joost van den Akker (VVD) weten. "Met het behoud van een gelijk speelveld in Europa - zonder nationale vrachtbelastingen - kunnen de concurrentiekracht en werkgelegenheid van logistiek in de grensregio Limburg zo sterk mogelijk blijven. Juist in deze crisistijd bewijst MAA zijn grote toegevoegde waarde voor het luchtvrachtvervoer van Nederland. We werken vol vertrouwen verder aan de toekomst van MAA."

Bron: Ministerie van Financiën

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Milieuheffingen

3

Gerelateerde artikelen