Uit een onderzoek van UWV naar de kwaliteit van de polisadministratie blijkt dat soms het verkeerde loonkostenvoordeel (LKV) wordt aangevraagd in de aangifte loonheffingen. Ook komt het voor dat in de aangifte de indicatie ‘LKV’ op ‘ja’ blijft staan als de looptijd is verstreken. Dat meldt het Forum Salaris van de Belastingdienst.

De Belastingdienst vraagt aan werkgevers om op het volgende te letten bij de verwerking van het LKV in de aangifte:

  1. Vraag het juiste LKV aan. Zorg ervoor dat het LKV wordt aangevraagd dat overeenkomt met wat op de doelgroepverklaring staat. Aanvraag van het verkeerde voordeel leidt ertoe dat de werknemer geen LKV ontvangt.

  2. Zet de indicatie ‘LKV’ op ‘nee’ als de looptijd is verstreken. Laat de werkgever deze op ‘ja’ staan, dan zorgt dit er niet voor dat het LKV wordt ontvangen. Wel is dit een onjuist gegeven in de inkomstenverhouding van een werknemer dat moet worden gecorrigeerd.

    Laat de werkgever de indicatie LKV onterecht op ‘ja’ staan, dan worden privacygevoelige gegevens van de werknemer gebruikt in het proces van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Hierdoor worden deze gegevens mogelijk onnodig beschikbaar gesteld binnen de uitvoeringsorganisatie. Dit kan worden gezien als een datalek. Bovendien leidt een onjuiste indicatie tot onnodige administratieve uitvoeringslasten omdat de Belastingdienst en het UWV werkgevers hierover moeten informeren.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Loonbelasting, Premieheffing

5

Gerelateerde artikelen