Als fiscalisten zich overgeven aan fiscale grensverkennerij, dan brengt dit volgens Weekers de continuïteit van een stevig fiscaal vestigingsklimaat in gevaar. De bewindsman lijkt geen goed woord over te hebben voor deze grensverkennerij en zegt hierover het volgende: "En wat levert het uiteindelijk op? Veel negatieve aandacht, een belastingstelsel vol stoplappen, en een slechte reputatie die Nederland niet verdient."
Fiscale grensverkenning
Weekers wijst op het feit dat onbedoeld gebruik van goed bedoelde regelingen op termijn weinig oplevert. Fiscale grensverkenning of al te scherpe fiscale advisering leidt uiteindelijk toch tot strakkere regels.
In dat verband noemt Weekers het zogenoemde Bosal-lek. "Met de uitspraak van het Europese Hof kreeg het bedrijfsleven in eerste instantie een extra mogelijkheid om rentekosten af te trekken. Maar de regering moest daarop wel maatregelen nemen om internationaal geen dubieuze reputatie te krijgen en om ons stelsel te bewaken en betaalbaar te houden. Dat hele proces heeft geleid tot onnodige onzekerheid en dat alleen al is slecht voor ons vestigingsklimaat."
Handig gebruik van belastingverdragen
Weekers erkent dat over het algemeen multinationals meer mogelijkheden hebben om hun wereldwijde belastingdruk te verminderen en dat komt met name door het grote aantal belastingverdragen tussen Nederland en andere landen. Die belastingverdragen lijken hun oorspronkelijke doel - namelijk het voorkomen van dubbele belasting voor met name het internationale bedrijfsleven - voorbij te schieten. Weekers: "het lijkt er ook op dat belastingplichtigen onze verdragen en andere goede fiscale regelingen steeds meer zijn gaan gebruiken op een manier die nooit was bedoeld. En dat wordt in de media en in de politiek keer op keer aan de kaak gesteld."
Het is ook niet de bedoeling, zo geeft Weekers aan, dat internationale concerns handig gebruik maken van mismatches tussen rechtssystemen om dubbele aftrek te krijgen of een aftrek waar elders geen heffing tegenover staat. Dat wil echter niet zeggen dat bijvoorbeeld de deelnemingsvrijstelling niet redelijk is. En misschien is het wel redelijk om bij uitbetaling van rente en royalty's een bronheffing in te houden. Maar wat nu wel of niet redelijk is, die norm is behoorlijk ingewikkeld om vast te stellen, aldus Weekers.
'Prisoners-dilemma'
Daar komt ook nog bij dat de belangen van de staten niet parallel lopen. Weekers: "We hebben hier te maken met een zogenoemd ‘prisoners-dilemma'. Niemand wil als eerste strenge maatregelen nemen uit angst voor een fiscale vlucht en het verlies van bedrijvigheid en werkgelegenheid. Ik heb dus te maken met twee uitdagingen: het vaststellen van de norm en het ‘prisoners-dilemma'. Beide problemen zijn alleen in internationaal verband op te lossen. Daarom ben ik actief betrokken bij de discussies in de OESO en in Europees verband over het actieplan tegen agressieve belastingplanning. Zo zoeken we in multinationaal verband naar oplossingen."
Met het oog op de balans
Tot slot doet Weekers in zijn toespraak een beroep op fiscalisten om samen met hem fiscaal de balans in het oog te houden. Op die manier "houden we Nederland hoog als land dat de rode loper uitrolt voor het internationale bedrijfsleven."
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Internationaal belastingrecht