Nee, het was geen fiscale pakjesavond op Prinsjesdag 2017. Ook geen strooifestijn, voegde oud-collega Julian Sterk daar op Linkedin terecht aan toe. Er leek niets te vinden te zijn waarvan de agrarische sector even moest gaan zitten.
Tuurlijk, mutaties in het tarief, de schijven of de heffingskortingen raken ook boer en tuinder. En Tesla's of andere emissieloze auto's rijden nu eenmaal weinig rond op de boerderij of in de kas. De al eerder aangenomen wijziging van box 3 voor grotere vermogens was allang bekend, dus dat deed maar weinigen nog naar adem happen. Nee, rustig aan dan komt het pensioen vanzelf, zo werd algemeen na eerste lezing gedacht. Daar komt bij dat het niet-afschaffen van voor de sector belangrijke regelingen ook nieuws is. Goed nieuws zelfs. Zo blijven de grote en de belangrijke vrijstellingen die speciaal gericht zijn op de landbouw, in stand. Denk aan de landbouwvrijstelling in de IB, de landbouwregeling in de BTW en vrijstelling voor cultuurgrond in de overdrachtsbelasting. Dat dachten we tenminste. Maar close reading in de avonduren opende ons toch nog de ogen. Want het zwaartepunt van de op Prinsjesdag ingediende stukken is te vinden op pagina 107 van begroting XIII (Economische Zaken enz.) en is daar vermeld in een klein tussenzinnetje, dat u kunt benaderen via deze link. Daar treft u het volgende bericht:
 
"Per 1 januari 2018 wordt de BTW-landbouwregeling afgeschaft. Zoals uit het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Agro-, visserij, en voedselketens (TK, 30 991 nr. 25) blijkt draagt deze regeling in mindere mate bij aan de beleidsdoelen van artikel 6 (Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens). "
 
Oeps. Niet al per 2017 maar wel een jaartje later komt er een einde aan het kleine OB-broertje van de IB-landbouwvrijstelling: de landbouwregeling. SGP en CDA waren direct kritisch over de plannen om de BTW-landbouwregeling af te schaffen. Het kost de sector 17 miljoen euro, en dat is toch geld. Weliswaar werd in een evaluatierapport geadviseerd om dit bedrag naar de sector terug te sluizen, maar daar is in de begroting niets van terug te vinden', wist Dijkgraaf (SGP) te melden. Kortom: paniek.
 
Toch kon het allemaal wel eens gaan meevallen. Nader contact met Financiën leerde dat het hier slechts om een officieel beleidsvoornemen gaat. Wat daarvan ook de formele status moge wezen. Maar niks geen gelopen race dus en het kan nog alle kanten op. Als de sector dat tenminste wil. Want de landbouwregeling is op de terugtocht. Grote en investerende agrarisch ondernemers opteren massaal, het zijn de gemiddeld kleinere ondernemers die ‘regelen'. Bovendien zal bij het verdwijnen van de landbouwregeling voortaan ook door boer en tuinder een beroep op de KOR gedaan worden. Daar kan dan mooi de nota van de accountant mee worden betaald, als die de aangifte OB moet gaan doen. Een win-win situatie zogezegd. Mochten de plannen wel gewoon doorgaan dan zal er in de loop van 2017 wel wat administratief voorbereidend werk gedaan moeten worden. Interessant is verder de vraag naar een mogelijke overgangsregeling. Maar dat is van later zorg.
 
Auteur: Sylvester Schenk
 

Informatiesoort: Column

Rubriek: Omzetbelasting

Dossiers: Agro, Prinsjesdag 2016

11

Gerelateerde artikelen