Op donderdag 6 februari verschijnt nummer 7035. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

Mevr. mr. L.P. Cats en mr. B. Suvaal - Creatief met compartimenteren

Naar aanleiding van het arrest van de Hoge Raad van 14 juni 2013 is in augustus 2013 het wetsvoorstel Wet compartimenteringsreserve ingediend. In deze bijdrage behandelen de auteurs enkele bijzondere aspecten van het voorgestelde art. 28c Wet VPB 1969 en art. 34b Wet VPB 1969 na de nota naar aanleiding van het verslag en de nota van wijziging: het al dan niet afboeken op de boekwaarde na sfeerovergang, de ‘vervreemdingsficties', het overgangsrecht en de samenloop met earn-outregelingen. De auteurs komen tot de conclusie dat de nieuwe regeling vaker dan gedacht werkbaar is, maar dat daarvoor wel de nodige creativiteit is vereist. Op verschillende punten concluderen ze dat nadere toelichting, bevestiging of zelfs een aanpassing van het wetsvoorstel nodig is. Ze sluiten af met hun belangrijkste bevindingen.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator

WFR FISCAAL CAFÉ 2014: crisisoplossend en hervormend MK-Beleid met bijdragen van: mr. A.T. Pahladsingh, mevr. mr. M.E. Oenema, Drs. J. Knuist en A.S.G. Kamminga
 

Mr. A.T. Pahladsingh - Gebruikelijk loon en pensioen in eigen beheer

Hoewel de laatste tijd steeds meer positieve geluiden te horen zijn over het eind van de crisis, staat het mkb in Nederland nog erg onder druk. Het mkb moet dan ook, als banenmotor van Nederland, worden ondersteund. Tot het mkb behoort ook de dga met zijn bv. Een knelpunt voor de dga is de gebruikelijkloonregeling. Verscherping van de gebruikelijkloonregeling is onlangs aan de orde gekomen bij de eindrapportage van de Commissie Van Dijkhuizen maar ook in de begrotingsafspraken 2014 van het huidige kabinet, D66, ChristenUnie en SGP. Een vraag is of de gebruikelijkloonregeling wellicht moet worden versoepeld in plaats van aangescherpt. Een ander actueel onderwerp is pensioen in eigen beheer. Onlangs heeft de staatssecretaris van Financiën de Eerste Kamer een brief gestuurd met mogelijkheden om de gevolgen van het onderscheid tussen commerciële en fiscale waarderingsregels bij pensioen te mitigeren. De vraag komt op hoe de dga het beste kan worden geholpen.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

Mevr. mr. M.E. Oenema - De ondernemende ondernemer

De auteur meent dat de crisis pas kan worden opgelost als er meer aandacht komt voor de lange termijn. De hoeveelheid fiscale wet- en regelgeving zal naar haar mening niet afnemen. De vraag hoe een ondernemer hieraan kan voldoen wordt daardoor steeds belangrijker. Door de focus te verleggen van de jaarlijkse aangifte naar een overzicht van bedrijfsprocessen heeft de ondernemer voortdurend inzicht in zijn bedrijfsvoering. Daarnaast biedt dit overzicht een aanknopingspunt voor de stroomlijning van communicatie tussen de diverse betrokken partijen. Daardoor heeft de ondernemer zijn handen weer (meer) vrij om te ondernemen.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

Drs. J. Knuist - SucSexy

Bezien door een ondernemersbril is de Successiewet een bijzondere wet. In de bijdrage wordt ingegaan op twee thema's, namelijk de toekomst van de bedrijfsopvolgingsregeling en enkele schenkingsrechtelijke aspecten van het huwelijksvermogensrecht. De bedrijfsopvolgingsregeling in (de IB en) de SW kunnen worden beperkt. Voor de IB kan men de voorstellen van de Commissie volgen, of meer fundamenteel een dga hetzelfde behandelen als een IB-ondernemer. De faciliteiten in de SW kunnen verworden tot een betalingsregeling. Heffing van schenkbelasting moet achterwege blijven bij vermogensafwikkeling of –overheveling krachtens huwelijksvermogensrecht. Schenkbelasting dient slechts aan de orde te komen als er sprake is van misbruik van het huwelijksvermogensrecht. Tot slot moet er nader onderzoek komen naar 'geneflatie'; het vermoeden dat de jongere generatie van dezelfde euro minder overhoudt dan de oudere generatie. Dit kan een opmaat zijn voor een generatie-neutrale belastingheffing.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

A.S.G. Kamminga - Hartenkreet rond fiscaliteit en mkb-ondernemer: ‘kap daar nou eens mee'!

Verslag van het WFR Fiscaal Café 2014, gehouden op 23 januari 2014 in Nieuwspoort te Den Haag.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

Mr. G.J. van Leijenhorst en mevr. mr. dr. F.G.F. Peters - Tegenspraak

Auteurs discussiëren in deze ‘Tegenspraak' over de stand van de fiscale rechtsbescherming.
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Kluwer Navigator
 

Binnenkort in het Weekblad

Inhoudingsplicht voor coöperaties – een nadere analyse

Mr. M.M. Wierenga en mr. drs. A.J. Secker belichten een aantal onduidelijkheden ten aanzien van de inhoudingsplicht van dividendbelasting voor coöperaties. Zij bespreken met name de situatie waarin een coöperatie een Nederlandse vennootschap met zuivere winst verwerft (de tweede volzin van art. 1 lid 7 Wet DB). De auteurs komen onder meer tot de conclusie dat de tweede volzin bij derdentransacties pas toepassing kan vinden indien de dividendbelasting (als eindheffing) daadwerkelijk drukt op uitkeringen van de Nederlandse vennootschap aan de verkoper van die vennootschap. Dat dit anders lijkt te zijn bij intra-groep verhangingen is naar de mening van de auteurs een ongerechtvaardigd verschil. Er wordt in die gevallen immers geen bestaande dividendbelastingclaim verijdeld. Daarnaast zijn er in de praktijk situaties denkbaar dat de leden van een inhoudingsplichtige coöperatie beter af zouden zijn geweest indien geopteerd was voor een, eveneens inhoudingsplichtige, BV. De auteurs kunnen zich voorstellen dat de coöperatie in die gevallen eerder een reële functie vervult, waardoor art. 1 lid 7 Wet DB alsnog geen toepassing vindt.

De toenemende rol van belastingen op de aangescherpte kapitaaleisen voor banken

Op 27 juni 2013 is de Capital Requirements Regulation gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Deze verordening is onderdeel van de Capital Requirements Directive IV (CRDIV), de regelgeving die Bazel III implementeert binnen de Europese Unie. Onder CRDIV moeten uitgestelde belastingvorderingen die afhankelijk zijn van toekomstige winstgevendheid in aftrek worden gebracht van het Tier 1 kernkapitaal. Onder de huidige regels (Basel II) komen uitgestelde belastingvorderingen niet in aftrek van het Tier 1 kernkapitaal. Belangrijk is dat onder omstandigheden uitgestelde belastingvorderingen die ontstaan zijn als gevolg van tijdelijke verschillen niet in aftrek hoeven te worden gebracht van het Tier 1 kapitaal. Een uitgestelde belastingvordering, die niet in aftrek hoeft te worden gebracht krijgt een wegingsfactor van 250%. Onder de huidige regelgeving bedraagt de weging 0%.  Een wezenlijke verandering dus, volgens mevr. drs. E.D.M. Gerrits RA en mevr. mr. M.A. van der Zande, die materiële invloed kan hebben op de solvabiliteitsratio van de bank.

Aflevering: 7035 (6 februari 2014)

WFR: Weekblad previews

Producten: WFR-signaleringen

2