Op donderdag 8 oktober verschijnt nummer 7115. In deze aflevering, een themanummer met als onderwerp Fiscaaltechnische hoofdlijnen van fiscaal beleid 2016, zijn de volgende bijdragen opgenomen:

De redactie - Voorwoord Fiscaaltechnische hoofdlijnen van fiscaal beleid 2016
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. B.G. van Zadelhoff – Vermogensrendementsheffint
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Dr. R.P. van den Dool  - DGA in het belastingplan

Het belastingplan 2016 c.s. bevat voor de dga slechts één voorstel, namelijk ten aanzien van de conserverende aanslag. Over pensioen in eigen beheer is niets te vinden en daarover valt gezien het Algemeen Overleg op 24 september 2015 vooralsnog ook niets te verwachten. Het voorstel voor de conserverende aanslag is uitvoeringstechnisch ingewikkeld. Ook bestaan diverse verdragsrechtelijke vragen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. S.A. Stevens - De voorgestelde aanpassingen in box 3 en de eigen woning

Ook na aanpassing van box 3 kan de effectieve belastingdruk aanzienlijk oplopen, waardoor belastingplichtige uitgedaagd worden om beleggingen te verschuiven naar een vrijgestelde beleggingsinstelling. Het zou transparanter zijn om de progressie tot uitdrukking te brengen in een progressief tarief. Hernieuwd onderzoek is wenselijk om te kijken of courante beleggingen zoals deposito's, aandelen en obligaties belast kunnen worden via een vermogensaanwasbelasting en onroerende zaken via een vermogensrendementsheffing.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Dr. F.M. Werger - Wijzigingen in het loondomein, gepruts met koopkrachtplaatjes en een gemiste kans

Het Belastingplan 2016 bevat een aantal maatregelen dat gericht is op het verlagen van de loonkosten voor werkgevers en het verbeteren van de koopkrachtplaatjes voor werknemers aan de onderkant van het salarisgebouw. In deze bijdrage worden de maatregelen nader beschouwd en wordt een aantal suggesties voor structurele herziening van de systematiek gegeven. Ook wordt het aangepaste gebruikelijkheidscriterium voor de werkkostenregeling van een kritische noot voorzien.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. O.C.R. Marres en mevr. mr. I.M. de Groot - Implementatie wijzigingen Moeder-dochterrichtlijn

Auteurs bespreken het voorstel voor de Wet implementatie wijzigingen Moeder-dochterrichtlijn 2015. Daarin wordt ten eerste de omzetting van de antimismatchbepaling in de regeling voor de deelnemingsvrijstelling en deelnemingsverrekening geregeld, en ten tweede de omzetting van de antimisbruikbepaling in de regelingen voor de buitenlandse belastingplicht in de vennootschapsbelasting en voor de inhoudingsplicht voor coöperaties in de dividendbelasting.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. drs. M.P.A. Spanjers - Milieumaatregelen en autobelastingen

De groene ambities van het kabinet worden in de Prinsjesdagplannen niet waargemaakt. Met slechts een handvol milieumaatregelen is enerzijds sprake van een gemiste kans. Aan de andere kant is niet elke fiscale vergroening succesvol, waarbij de autobelastingen als sprekend voorbeeld dienen. Een wirwar aan regels en een twijfelachtige effectiviteit hebben het kabinet terecht doen besluiten de milieuafhankelijkheid af te bouwen. Desondanks mag het kind van de vergroening niet met het badwater worden weggegooid, want het biedt, onder voorwaarden, wel degelijk perspectief.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. drs. J. Knuist - Formeelrechtelijke noviteiten

De Prinsjesdagplannen bevatten drie noviteiten. Zo moet de massaalbezwaarprocedure vaker worden ingezet. Ook wordt de mogelijkheid tot het stellen van prejudiciële vragen geïntroduceerd. Met deze maatregelen wordt het fiscale procesrecht vereenvoudigd en verkort. Bovendien wordt de druk op de rechter en de inspecteur gereduceerd. De implementatie van de country-by-country reporting moet leiden tot betere gegevensuitwisseling tussen Belastingdiensten. Daarnaast is de disculpatiemogelijkheid in de Invorderingswet per 15 september 2015 aangescherpt. De auteur bespreekt deze vier regelingen in een hoofdlijnenartikel.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in het Weekblad

Aanpak BTW-fraude Europa: dweilen met de nationale kraan open

De bestrijding van BTW-fraude in Europa heeft al sinds het ontstaan van het huidige btw-stelsel de aandacht. Dat is logisch omdat btw-fraude tot een aanzienlijke verstoring van de interne markt leidt, zorgt voor oneerlijke concurrentie en leidt tot gemiste belastingopbrengsten in de lidstaten. Dat laatste kan bovendien leiden tot een ‘scheve' verdeling van de bijdragen van de lidstaten aan de inkomsten van de EU vanuit hun eigen middelen. De Europese Commissie heeft in de afgelopen decennia talrijke maatregelen gepresenteerd om de btw-fraude te bestrijden. Een analyse van deze maatregelen laat zien dat de lidstaten dit ‘Europees' probleem vooral nationaal lijken aan te pakken. Dat zorgt ervoor dat problemen op Europees niveau niet worden opgelost en fraudeurs ondanks de stortvloed aan maatregelen nog steeds vrij spel hebben. Prof. dr. mr. E.C.J.M. (Lisette) van der Hel–van Dijk RA en mr. M.A. (Menno) Griffioen gaan hier verder op in.

De vereiste aangifte

In dit artikel gaat Mr. A.J. Luimes in op het begrip ‘de vereiste aangifte' zoals weergegeven in art. 25 lid 3 en art. 27e AWR. Het artikel gaat uitgebreid in op vragen als wanneer er nu sprake is van een vereiste aangifte, welke gevolgen het niet doen van de vereiste aangifte voor een belastingplichtige heeft en beschrijft de ontwikkelingen die er de laatste jaren in de literatuur en jurisprudentie zijn geweest. Verder wordt er ingegaan op een aantal vragen die omtrent het leerstuk van de vereiste aangifte nog niet in de jurisprudentie beantwoord zijn.

Aflevering: 7115 (8 oktober 2015)

WFR: Weekblad previews

Producten: WFR-signaleringen

1