Op donderdag 3 maart verschijnt nummer 7134. In deze aflevering, een bijzonder nummer over de implementatie van het BEPS-project, zijn de volgende bijdragen opgenomen:

Mr. dr. J. Vleggeert - De implementatie van de BEPS-acties door Nederland: Kroonjuwelen versus "aggressive tax planning indicators"

De auteur beschrijft eerst de opzet van dit bijzondere BEPS implementatie nummer dat wordt verzorgd door de afdeling belastingrecht van de Universiteit Leiden. Vervolgens gaat de auteur in op de kabinetsreactie. Hij ziet de voorstellen die in het kader van het BEPS project worden gedaan door de OESO en de EU als een stap in de goede richting. Het project lost echter slechts een deel van het probleem van de grondslaguitholling op. De auteur ziet het project daarom als de opmaat naar BEPS 2.0. Verder uit hij kritiek op het Nederlandse rulingbeleid.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. H. Lohuis en mevr. drs. J.J.H. Reijnen - Hybride entiteiten: een einde met haken (V/Λ)en ogen (o)?

Zowel de OESO als de Europese Commissie komen met voorstellen om mismatches door het gebruik van hybride entiteiten tegen te gaan. De voorstellen van de EC wijken in belangrijke mate af van de voorstellen van de OESO, met name in de voorgestelde systematiek maar ook in reikwijdte en uitkomst. De voorstellen worden met elkaar vergeleken en effectiviteit, proportionaliteit en verhouding tot het Europese recht worden getoetst. Geconcludeerd wordt dat de voorstellen binnen hun veronderstelde scope voldoende effectief zijn, maar dat de voorstellen van de EC binnen die scope veel verder gaan dan noodzakelijk is.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. dr. J. Vleggeert - Over rente en royalty's: de BEPS-acties 4 en 5

De auteur gaat in op de earnings stripping regeling en de innovatiebox. Op het vlak van de renteaftrek vindt de auteur de introductie van een earnings stripping regeling een stap in de goede richting. Vanwege de beperkte reikwijdte van deze regeling moeten de bestaande aftrekbeperkingen van de rente in aangepaste vorm blijven bestaan. Ten aanzien van de aanpassing van de innovatiebox aan de modified nexus approach springen met name de Europeesrechtelijke risico's in het oog. De auteur stelt daarom voor om de innovatiebox af te schaffen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mevr. dr. A.C. Breuer, prof. dr. J.P. Boer en prof. mr. S.C.W. Douma - Uitwisseling van tax rulings

In deze bijdrage bespreken de auteurs de recente ontwikkelingen ten aanzien van de verplicht spontane en automatische uitwisseling van tax rulings die volgen uit het BEPS-project resp. de gewijzigde EU-Richtlijn. Het kabinet heeft aangegeven een internationale voortrekkersrol te willen vervullen op dit terrein. Auteurs verwachten dan ook dat in de loop van 2016 wordt gestart met de uitwisseling van tax rulings. Hoewel internationale fiscale transparantie een goede zaak is, onderkennen de auteurs enkele aandachtspunten ten aanzien van de rechtsbescherming van belastingplichtigen. Voorts wijzen zij op de potentiële impact van de gegevensuitwisseling op de navorderingsmogelijkheden van de Belastingdienst.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mevr. prof. mr. T. Bender en prof. mr. F.A. Engelen - BEPS-actie 6: De maatregelen tegen treaty shopping – bedreiging en kans

Verdragsmisbruik, en in het bijzonder treaty shopping, wordt gezien als een van de belangrijkste oorzaken van base erosion and profit shifting. Het rapport voor Actie 6 van het BEPS-Actieplan van de OESO bevat een minimumstandaard voor maatregelen die landen zouden moeten nemen tegen treaty shopping. De auteurs beantwoorden in deze bijdrage de vraag welke van de in BEPS-actie 6 voorgestelde maatregelen tegen treaty shopping Nederland het beste zou kunnen invoeren, gelet op doelmatigheid, rechtszekerheid, proportionaliteit, de verhouding tot het EU-recht, de fiscale concurrentiepositie voor hoofdkantoren en andere bedrijven met reële economische activiteiten, en de reputatie van Nederland. Ook betrekken zij het huidige Nederlandse verdragsbeleid en de mening van de Europese Commissie in de analyse. Hun conclusie is dat de Principal Purposes Test de beste papieren heeft voor opneming in Nederlandse verdragen. Deze bepaling biedt kansen voor Nederland om bij de invulling ervan proactief met verdragspartners te werken aan het creëren van duidelijkheid over de invulling ervan, om zo ook in een post-BEPS-wereld aantrekkelijk te zijn voor hoofdkantoren en andere bedrijven met reële economische activiteiten.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

F.J.P.M. Hundscheid LL.M. MSc - Implementatie transfer pricing-uitkomsten BEPS-project

In het BEPS-project neemt transfer pricing een belangrijke plaats in. In dit artikel gaat de auteur in op de implementatie van de door de OESO voorgestelde maatregelen ten aanzien van de transferpricingactiepunten 8 tot en met 10 en 13 van het BEPS-project. Nederland heeft de door de OESO voorgestelde maatregelen ten aanzien van de nieuwe transferpricingdocumentatiestandaard, bestaande uit een groepsdossier, een lokaal dossier en een landenrapport reeds geïmplementeerd in de nationale regelgeving voor boekjaren van belastingplichtigen die aanvangen op of na 1 januari 2016. De door de OESO voorgestelde maatregelen ten aanzien van de actiepunten 8 tot en met 10 zullen worden geïmplementeerd door de OESO-verrekenprijsregels aan te passen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. D.M. Broekhuijsen en prof. dr. H. Vording - Multilaterale samenwerking ten aanzien van het BEPS-project: een prognose

In deze bijdrage onderzoeken de auteurs onder welke omstandigheden staten bereid zullen zijn tot multilaterale samenwerking over te gaan. De keuze van een land voor een bilateraal of een multilateraal belastingverdrag is afhankelijk van twee factoren: (1) de omvang van het verdelingsconflict en (2) de onzekerheid daaromtrent. Dit model passen de auteurs vervolgens toe op enkele beleidskeuzen die voortvloeien uit het BEPS Project.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. L.J.A. Pieterse - Tax planning, een bedenkelijke activiteit? Over BEPS, rulings en fiscale dienstverlening

Verslag van ‘WFR Fiscaal Café', gehouden op dinsdag 19 januari 2016, te Den Haag
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in het Weekblad

ANBI's en commerciële activiteiten: wat mag (niet)?

Met de invoering van de Geefwet per 1 januari 2012 zijn de mogelijkheden voor ANBI's bevestigd om commerciële activiteiten te ontplooien. Hoewel de wetgever met deze wijziging duidelijkheid heeft aangebracht in het denken over ANBI's en hun commerciële activiteiten, blijken veel rechters nog steeds uit te gaan van oude en achterhaalde principes. In deze bijdrage beargumenteren M.M.F.J. van Bakel MSc. en mr. S.A.M. de Wijkerslooth-Lhoëst waarom de uitspraken van veel van deze rechters in strijd zijn met de wettekst en uitlatingen in de parlementaire geschiedenis. Daarbij schetsen zij een toetsingskader voor de beoordeling of commerciële activiteiten een belemmering zijn voor de ANBI-status.

De kwalificatie van hybride instrumenten, vanuit een fiscaal, regulatoir en rating perspectief

In dit artikel gaan mr. G.J. van der Linden en mr. J.B.C. Kin in op de achtergrond van de uitgifte van hybride instrumenten. Wat zijn hybride instrumenten? Waarom worden dergelijke instrumenten uitgegeven? Wat is de civielrechtelijke en fiscaalrechtelijke kwalificatie van hybride instrumenten? Welke kenmerken moeten hybride instrumenten hebben vanuit de optiek van de toezichthouders en rating agencies en wat is de impact van deze kenmerken op de civielrechtelijke en fiscaalrechtelijke kwalificatie van dergelijke instrumenten? Verder bespreken de schrijvers een zevental grote uitgiftes van hybride instrumenten in de Nederlandse markt uit de afgelopen vijf jaar.
 

Aflevering: 7134 (3 maart 2016)

WFR: Weekblad previews

Producten: WFR-signaleringen

2