Mr. drs. M.P.A. Spanjers - Parlementaire mini-enquête naar PEB Papers
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. A.M.A. de Beer en mevr. mr. dr. M.J. Hoogeveen - De 100%-vrijstelling: aanpassen of afschaffen (I)
Met de gedifferentieerde vrijstelling voor de verkrijging van ondernemingsvermogen beoogt de wetgever kleine ondernemingen meer van de vrijstelling te laten profiteren dan de grotere. De auteurs onderzoeken of dit doel wordt bereikt en gaan in op de complexiteit van de regeling. In deze eerste bijdrage staat de 100%-vrijstelling in de winstsfeer centraal. De tweede bijdrage handelt over de aanmerkelijkbelangsfeer. De auteurs komen tot de conclusie dat de 100%-vrijstelling moet worden afgeschaft.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Prof. dr. mr. D.S. Smit - BEPS en het Europese arm's-lengthbeginsel
In deze bijdrage bespreek ik het Europeesrechtelijke arm's-lengthbeginsel, dat naar aanleiding van de recente internationale ontwikkelingen op het gebied van Base Erosion and Profit Shifting aan een opmars bezig is. Ik kom tot de conclusie dat er een zekere spanning bestaat tussen de uitleg die het Hof van Justitie van de Europese Unie en de Europese Commissie aan het Europese zakelijkheidsbeginsel geven. Een eerste stap richting meer rechtszekerheid die men in de onlangs aangenomen anti-BEPS-richtlijn zou verwachten, blijft ten onrechte uit.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. F. Tromp - Een bezwarende titel maakt nog geen economische activiteit
Het leerlingenvervoer van de gemeente Borsele is volgens het Hof van Justitie geen economische activiteit voor de BTW. Het Hof van Justitie gebruikt twee criteria: handelen onder bezwarende titel en handelen om opbrengst te verkrijgen en hanteert bij beide het begrip ‘rechtstreeks verband'. Auteur onderzoekt de betekenis van dit begrip.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Fiscale regelgeving: van experimenteren tot zeer regelmatig consulteren
De afgelopen jaren heeft het Ministerie van Financiën steeds meer aandacht besteed aan wetgevingsconsultatie. Na de discussie omtrent de betrokkenheid van de ING bij
de zogenoemde coco-wetgeving heeft minister Dijsselbloem betoogd meer gebruik te willen maken van openbare internetconsultatie. Mevr. dr. mr. N.M.A. van Kreveld benadrukt het doel en de noodzaak van het consulteren van fiscale regelgeving en bespreekt het verloop van de consultatie-praktijk de afgelopen jaren. Ook besteedt zij aandacht aan zes verschillende consultatietechnieken, beschrijft zij hun voor- en
nadelen en onderzoekt zij in welke situaties deze technieken kunnen worden ingezet om een optimaal consultatieresultaat te behalen.
Het concept-wetsvoorstel Terugvordering staatssteun: navorderen, naheffen of niets doen?
In deze bijdrage worden de fiscale aspecten van het concept-wetsvoorstel Terugvordering staatssteun besproken. Daarnaast bespreekt prof. mr. dr. R.H.C. Luja de verdeling van bevoegdheden tussen de Nederlandse fiscale rechter en de Europese rechter als het aankomt op het treffen van een voorlopige voorziening nadat de Commissie terugvordering heeft bevolen. Verder wordt kort ingegaan op de berekening van de omvang van fiscale staatssteun in internationale verhoudingen en op de positie van groepsvennootschappen op wie steun in de winstsfeer mogelijk verhaald kan worden. De auteur stelt voor een opschortingsbevoegdheid op te nemen in het wetsvoorstel, mede met het oog op het procesbelang van belastingplichtigen, evenals een regeling voor voorlopige terugvordering. Ook dient de herziening van fiscale aanslagen na vernietiging van een Commissiebeschikking geregeld te worden.