Mr. J.A.R. van Eijsden - Tax(t) en uitleg
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Prof. dr. J.A. Monsma - Een groter gemeentelijk belastinggebied: doel of middel?
In een gezamenlijke brief van 24 juni 2016 stellen minister Plasterk van BZK en staatssecretaris Wiebes van Financiën een uitbreiding van het gemeentelijke belastinggebied voor met ongeveer € 4 miljard in combinatie met een gelijktijdige verlaging van de loon- en inkomstenbelasting en een inkrimping van het gemeentefonds met een gelijk bedrag. Voorgesteld wordt om een ingezetenenbelasting in te voeren en om de OZB voor gebruikers van woningen opnieuw in te voeren. Voorts wordt voorgesteld om een aantal kleinere gemeentelijke belastingen af te schaffen. De auteur gaat in op de argumenten die de briefschrijvers aanvoeren en plaatst kanttekeningen bij de voorstellen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Drs. IJ. de Nies - Consultatiedocument Innovatiebox biedt nog ruimte voor verbetering
Naar aanleiding van het OESO-rapport BEPS Action 5 heeft Nederland het consultatiedocument met de Wet aanpassing innovatiebox gepubliceerd. Naast gewijzigde toegangsvereisten met onder meer een grotere rol voor de S&O verklaring, is de toerekening van voordeel aan het regime aangepast. Op sommige punten heeft Nederland echter nog de mogelijkheid de innovatiebox (internationaal) aantrekkelijker te maken. De definitieve wetgeving wordt verwacht met Prinsjesdag 2016. In deze bijdrage gaat de auteur in op de belangrijkste wijzigingen en mogelijkheden voor verruiming van het voorstel.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. L.J.A. Pieterse - Boekbespreking
Een boekbespreking van ‘Rechterlijk overgangsrecht' van S. Verstraelen. Verschenen bij Intersentia, Antwerpen – Cambridge 2015, 500 p.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Een intermediairconvenant voor woningcorporaties
De Belastingdienst heeft in de uitvoering en verdere ontwikkeling van Horizontaal Toezicht gekozen voor segmentering. Grote en middelgrote ondernemingen worden daarbij van MKB-ondernemingen onderscheiden. In tegenstelling tot de grote ondernemingen met een individueel convenant, kunnen MKB-bedrijven aan horizontaal toezicht deelnemen voor zich aan te sluiten bij een raamwerkconvenant met de financieel dienstverlener. Ook woningcorporaties worden door de Belastingdienst ingedeeld in het MKB-segment. Toch verschilt het domein en de problematiek van een woningcorporatie van een doorsnee MKB-ondernemer op veel vlakken. Mevr. mr. A.S.M. Boekhorst gaat in dit artikel in op de relevante verschillen tussen een woningcorporatie en een MKB-onderneming en de eisen die aan een TCF mogen worden gesteld. Volgens de auteur rechtvaardigen deze verschillen een sectorspecifieke aanpak. De samenwerking tussen woningcorporatie, Belastingdienst en fiscaal adviseur zou kunnen bijdragen aan de verdere professionalisering van woningcorporaties en zal passen bij de ontwikkelingen omtrent risicobeheersing, intern en extern toezicht bij de woningcorporatie.
Het instellen van rechtsmiddelen bij een belastingschuld van een niet meer bestaande rechtspersoon
In deze bijdrage gaat mr. A.A. Kan in op het arrest van de Hoge Raad van 19 september 2003, BNB 2003/370. Dit arrest is van belang voor de beantwoording van de vraag wie op welk moment bezwaar kan indienen tegen een aanslag die is opgelegd aan een niet meer bestaande rechtspersoon. Het wordt benadrukt dat heropening van de vereffening geen noodzakelijk vereiste is voor een ontvankelijk bezwaar of beroep van een niet meer bestaande rechtspersoon.