Mr. drs. M.P.A. Spanjers - Box 3: van een meisje van 16 naar grand dame!
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. S. Bosma - Precariobelasting op leidingnetwerken wordt eindelijk afgeschaft
De oude precariobelasting beleeft sinds enkele jaren een opbloei doordat een toenemend aantal gemeenten leidingnetwerken van energie- en waterbedrijven in deze belasting betrekt. Daaraan dient een einde te komen, zo vindt de Tweede Kamer. Na lang dubben heeft de minister hiertoe nu eindelijk een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Afgezien van de lange overgangstermijn die de minister biedt aan gemeenten die deze precario-belasting op leidingnetwerken heffen, leidt dit voorstel ook tot de vraag of het verbod wel op deze wijze moet worden gerealiseerd. Tijd voor een nadere beschouwing over de precariobelasting en die op leidingnetwerken in het bijzonder.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. drs. M.M.J.A. Veltrop - De Nederlandse fiscale eenheid: Een maatje te groot?
Op 17 september 2016 vierde het zogenoemde Skandia-arrest zijn tweede verjaardag. Toch blijft Nederland de fiscale eenheid ruim uitleggen. In dit artikel geeft de auteur aan waarom hij dit standpunt verdedigbaar vindt, maar toont hij ook wat de gevolgen voor de fiscale neutraliteit zijn en hoe deze gevolgen kunnen worden voorkomen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mevr. mr. I.D.M. Dingemans, mevr. mr. F.M. van der Zeijden en mr. M.R. Verburgh -Rechtseenheid op losse schroeven: De AIFMD in de fiscaliteit
Op meerdere niveaus in het fiscale recht treft men verwijzingen naar de AIFMD. Het fiscale recht is hiermee niet langer separaat toepasbaar. Hierbij moet echter van de wetgever en rechter kunnen worden verwacht dat deze zich ook in dit rechtsgebied bekwaamt. Dit past niet alleen in de rechtseenheidsgedachte maar is ook noodzakelijk om de kwaliteit van onze (fiscale) wetgeving te waarborgen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Vereist de onzakelijke omleiding ex art. 10a Wet VPB 1969 een intragroepsrechtshandeling? Inventarisatie en analyse van de huidige stand van zaken
Aan de hand van de (parlementaire) ontstaansgeschiedenis, het art. 10a-beleidsbesluit, de jurisprudentie van de Hoge Raad en de fiscale literatuur wordt geïnventariseerd en geanalyseerd of het begrip "onzakelijke omleiding" – dat van belang is met het oog op de tegenbewijsregeling ex art. 10a lid 3 onderdeel a Wet VPB 1969, welke regeling in de fiscale rechtspraktijk tot veel discussie aanleiding geeft – een rechtshandeling binnen een groep van verbonden lichamen vereist of dat eveneens rechtshandelingen met (niet-gelieerde) derden in een onzakelijke omleiding kunnen resulteren. Op basis van diverse argumenten concludeert prof. mr. R.J. de Vries – in tegenstelling tot de kennisgroep – dat de onzakelijke omleiding een intragroepsrechtshandeling vergt.
Enkele kanttekeningen bij de door Nederland en Zwitserland gesloten Mutual Agreement inzake FBI's
In deze bijdrage gaan mr. W.E.J. Dijkstra, prof. mr. F.P.G. Pötgens en mr. N. Versteeg in op een mutual agreement die de Zwitserse en Nederlandse bevoegde autoriteiten hebben gesloten inzake de FBI. Hierin is een 95% drempel opgenomen waardoor bepaalde verdragsvoordelen beperkt kunnen worden. De auteurs plaatsen deze mutual agreement tegen de achtergrond van eerder geventileerde standpunten met betrekking tot verdragsvoordelen voor een FBI. Verder gaan zij na hoe deze mutual agreement zich verhoudt tot het OESO-Commentaar en wat de juridische status is van een dergelijke mutual agreement. Ook besteden de auteurs aandacht aan de reikwijdte van deze mutual agreement en de administratieve belemmeringen die hiervan het gevolg zijn. Daarenboven passeren de EU-rechtelijke aspecten van deze mutual agreement de revue.