Op donderdag 29 augustus verschijnt nummer 7299. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

Prof. dr. L.G.M. Stevens – Überfordert
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. C.B. Bavinck - De functie van goedkoopmansgebruik

Goed koopmansgebruik dient ervoor de totaalwinst over de jaren te verdelen. Soms kan die jaarwinst ook de totaalwinst beïnvloeden. Dan moet in aanmerking worden genomen dat voor zover mogelijk de juiste vaststelling van de totaalwinst voorgaat. In dit artikel is een aantal arresten besproken waarin deze problematiek een rol speelde. In dat kader wordt ook besproken in hoeverre goed koopmansgebruik soms verplicht een bedrijfsmiddel af te waarderen. Ik verdedig dat dit verplicht is bij courante effecten en bij overige bedrijfsmiddelen wanneer de bedrijfswaarde substantieel (bijvoorbeeld meer dan 30%) lager is dan de boekwaarde. Dat zou ook moeten gelden voor bedrijfsmiddelen waarvan de waardemutaties zijn vrijgesteld.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. Y.J.M. Pijpers en mr. P. Visser - Uitkomsten WOB-verzoek en de bezits- en voortzettingseis binnen de bedrijfsopvolgingsregeling

In deze bijdrage gaan de auteurs voor enkele praktijksituaties in op de vraag in hoeverre het in het WOB-verzoek inzake de bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet opgenomen beleid, met betrekking tot de bezits- en voortzettingseis bij de schenking of vererving van aanmerkelijkbelangaandelen, past binnen doel en strekking van de bedrijfsopvolgingsregeling.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. mr. dr. R. Russo - ICAP: Grensoverschrijdend horizontaal toezicht?

In deze bijdrage wordt onderzocht of het international compliance and Assurance program van de oecd kan worden aangemerkt als een vorm van internationaal horizontaal toezicht. Daartoe wordt eerst het ICAP programma kritisch besproken en vervolgens gekeken naar de kenmerken van horizontaal toezicht. Uit de vergelijking van beide programma’s wordt tenslotte geconcludeerd dat ICAP inderdaad als een vorm van internationaal horizontaal toezicht kan worden gezien.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in dit Weekblad

Goed koopmansgebruik naar het einde van de wereld: toepassing binnen de CFC-regeling

Per 1 januari 2019 is in de vennootschapsbelasting een CFC-regeling van kracht op grond waarvan in bepaalde gevallen niet-uitgekeerd laag belast inkomen (‘’besmette voordelen’’) in aanmerking moet worden genomen bij het bepalen van de winst. Bij het bepalen van deze besmette voordelen moet rekening worden gehouden met goed koopmansgebruik. Mr. M.J. Velthoven bespreekt wat goed koopmansgebruik leert ten aanzien van bepaalde bestanddelen van de besmette voordelen. De auteur toont aan dat goed koopmansgebruik niet alleen de jaarlijkse besmette voordelen bepaalt die in aanmerking moeten worden genomen onder de CFC-regeling maar ook de totale besmette voordelen. Volgens de auteur is onduidelijk hoe goed koopmansgebruik binnen de CFC-regeling uitwerkt bij een verkrijging en verhanging van het belang in de CFC. Ten slotte wordt de verwerking in de aangifte vennootschapsbelasting besproken.

De social enterprise als ANBI?

Bij social enterprises (SE’s) als bijzondere bedrijfsvorm staat niet het traditionele winstoogmerk voorop, maar de maatschappelijk impact. Gezien de maatschappelijke waarde die SE’s creëren voor de Nederlandse samenleving, buigen mr. P.A. Anthoni, M.M.F.J. van Bakel MSc. en mevr. mr. M. Tydeman-Yousef zich over de vraag of een SE onder de huidige wet- en regelgeving in aanmerking komt of zou moeten komen voor de ANBI-status. Zij belichten daarbij het belang van SE’s voor de Nederlandse samen­leving, de relevante politieke ontwikkelingen rondom SE’s, de knelpunten die SE’s ervaren bij de aanvraag van de ANBI-status en de structuren die ze in de praktijk hanteren om gebruik te kunnen maken van de ANBI-faciliteiten. Tot slot komen zij met hun aanbevelingen voor de wetgever om ertoe bij te dragen dat SE’s fiscale erkenning krijgen voor hun maatschappelijke inzet en impact.

Producten: WFR-signaleringen

5