Op donderdag 27 februari verschijnt nummer 7323. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:
Mr. A.E. de Leeuw en mr. R.E.F.M. van der Vloet - Vaststelling van de verkrijgingsprijs bij het aflopen van de 30%-regeling
In dit artikel bespreken de auteurs de vaststelling van de verkrijgingsprijs van een aanmerkelijk belang bij de afloop van de 30%-regeling. Zij gaan hierbij in op de stelling dat de Nederlandse fiscale wetgeving geen afdoende regeling bevat, om de verkrijgingsprijs van een aanmerkelijk belang vast te stellen bij de afloop van de 30%-regeling in het geval de ingekomen werknemer heeft geopteerd voor partiële buitenlandse belastingplicht.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. M. Tydeman-Youse - (Geschrapte) uitzondering UBO-registratieplicht kerkgenootschappen – een ongerijmdheid in de wetgeving
Op 10 december 2019 heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarmee de aanvankelijke uitzondering voor kerkgenootschappen om hun bestuurders als UBO’s te registreren, is vervallen. De Tweede Kamer heeft er echter niet bij stilgestaan dat dit tot een ongerijmdheid in de wetgeving leidt. In deze bijdrage zet de auteur uiteen tot welke ongerijmdheid in de wetgeving het aangenomen amendement leidt, maar plaatst ook kanttekeningen bij de aanvankelijke uitzondering.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. F.M. van Klaveren, mr. D. van der Vliet en mr. drs. L.G.C. Sahin - Initiatieven en kansen omtrent publieke country-by-country-rapportage
In het artikel gaan de auteurs in op de verschillen en overeenkomsten tussen OESO, GRI en EU (publieke) country-by-country-rapportage. Voor zover er verschillen bestaan, wordt aangegeven hoe een multinationale groep hier op een efficiënte manier mee om zou kunnen gaan. Voorts betogen auteurs dat publieke country-by-country-rapportage niet enkel als last, maar ook als kans kan worden gezien door multinationale groepen die hierop anticiperen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Belastingdruk IB-ondernemer versus werknemer: algehele transparantie
Het Kabinet Rutte III wil het verschil in fiscale behandeling tussen ondernemers en werknemers in de inkomstenbelasting verkleinen. Inmiddels is vanuit de Commissie Borstlap de aanbeveling gekomen om het verschil in fiscale behandeling zelfs volledig te neutraliseren in ruil voor bijvoorbeeld investeringsfaciliteiten voor ondernemers. In dit artikel gaat drs. A.T.H. van der Linden in op de sociaaleconomische aspecten van het verschil in fiscale behandeling, alsmede kwantificeert hij het betreffende verschil. Tegelijkertijd maakt hij inzichtelijk waardoor de verschillen in fiscale behandeling ontstaan. Ten slotte brengt hij de marginale effecten van de verschillende maatregelen uit het Belastingplan 2019 en 2020, die voor een verkleining van het huidige verschil in fiscale behandeling moeten gaan zorgen, in beeld.
Grijs bestaat niet
In de Btw-richtlijn is geen uitdrukkelijke bepaling opgenomen die het mogelijk maakt om inkoop-btw te herzien op goederen die door een belastingplichtige in privé of als overheid zijn verworven maar na verloop van tijd worden gebruikt voor economische activiteiten. Met dergelijke sfeerovergangen kunnen in de praktijk flinke bedragen zijn gemoeid en kan bovendien cumulatie van btw ontstaan. Deze problematiek staat in dit artikel centraal en D.B. Middelburg Msc gaat hier verder op in. Kennelijk is sprake van een probleem waarvoor geen eenvoudige oplossing voorhanden is.
Producten: WFR-signaleringen