Op donderdag 11 juni verschijnt nummer 7338. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:
Prof. mr. dr. M.M.W.D. Merkx - Late verstrekking btw-nummer bij intracommunautaire transacties – leidt quick fix tot gordiaanse knoop?
Sinds 1 januari 2020 geldt dat voor toepassing van het nultarief bij intracommunautaire leveringen vereist is dat de leverancier beschikt over een geldig btw-nummer van zijn afnemer en een correcte Opgaaf Intracommunautaire Prestaties indient. Uit een eind 2019 op EU-niveau verschenen toelichting blijkt dat ook de verstrekking van het btw-nummer na de levering kan leiden tot toepassing van het nultarief. In dit artikel onderzoekt de auteur de btw-gevolgen van een dergelijke late verstrekking. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig te zitten.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. S.A. Eckhardt en prof. mr. G.J.M.E. de Bont - Het Model Vaststellingsovereenkomst: bepaald geen model
De fiscus werkt met een ‘Model vaststellingsovereenkomst’, zo bleek na een Wob-verzoek. In deze bijdrage doen de auteurs suggesties voor verbetering van dit model, waarbij opvalt dat van een beperkte mate van reciprociteit wordt uitgegaan. De suggesties beogen dat het model wint aan overtuigingskracht en dat discussies tussen de belastingplichtige(n) en inspecteur voorkomen worden.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
E.J. Spoelder LLM, S. Sari LLM en M.C. Rasenberg Msc - Hybride knelpunten in ATAD2 en Wet Bronbelasting 2021
De combinatie van de unieke Nederlandse fiscale kwalificatieregels van samenwerkingsverbanden, de rechtsonzekerheid ten aanzien van het begrip ‘samenwerkende groep’ en de doorkijkregels van ATAD2 en de Wet Bronbelasting 2021 blijkt veel sneller tot renteaftrekbeperking én bronbelasting te kunnen leiden dan de regels in eerste instantie doen vermoeden. Na een technisch overzicht van de relevante bepalingen tonen auteurs aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden een aantal belangrijke knelpunten aan, en sluiten af met enkele aanbevelingen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. C.N. Rabouw & mr. Y.C. Cattel - Verslag 48e Fiscale Conferentie ‘Mandatory Disclosure’
Verslag van de 48e Fiscale Conferentie ‘Mandatory Disclosure’ gehouden op 10 en 11 oktober 2019 te Zeist.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Belastingheffing zonder Belastingdienst
Belastingheffing is cruciaal voor de financiering van onze collectieve goederen en diensten. Maar geeft de noodzakelijke overheidstaak van belastingheffing de huidige uitvoerder van die taak evenzeer een onmiskenbaar bestaansrecht? Deze vraag is voor de Belastingdienst actueel. Verschillende ontwikkelingen zorgen er namelijk voor dat de uitvoering van belastingheffing steeds minder en niet meer exclusief de kerntaak van de Belastingdienst is. In deze beschouwing belicht mr. drs. M.P.A. Spanjers het krachtenveld dat de positie van de Belastingdienst ten aanzien van de belastingheffing onder druk zet.
Moet de anonieme getuige toegang krijgen tot de geheimhoudingskamer in de zin van artikel 8:29 Awb?
In haar bijdrage van 6 juni 2019 in dit Weekblad (WFR 2019/118), is mr. M.F. Kossen ingegaan op de vraag of er regels moeten worden gesteld met betrekking tot het horen van anonieme getuigen in het fiscale procesrecht. In deze bijdrage zal zij er gemakshalve vanuit gaan dat deze vraag bevestigend dient te worden beantwoord. De volgende vraag die zich dan opwerpt is: hoe moet een procedure met betrekking tot het horen van anonieme getuigen in het fiscale procesrecht worden vormgegeven? De auteur zal in deze bijdrage onderzoeken of voor deze procedure aansluiting moet worden gezocht bij de geheimhoudingsprocedure ex art. 8:29 Awb.
Producten: WFR-signaleringen