Op donderdag 15 oktober verschijnt nummer 7353. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen

De redactie - Voorwoord
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. H. Vording - Fiscale beleidsnotities 2021

Het pakket Belastingplan bestaat deels (het wordt traditie) uit terugkomen op voornemens van eerdere Belastingplannen. Wat dit jaar het meest de aandacht trekt is dat verschillende dossiers maar blijven liggen tot de komende kabinetsformatie (toeslagen, box 3) terwijl andere verkeerd voorsorteren op die formatie. Zo wordt de box 2-problematiek alleen maar verzwaard door een verdere verlaging van het opstaptarief Vpb naar 15%, en moet ten aanzien van grote ondernemingen een betere balans worden gevonden tussen perspectief op tariefverlaging en effectieve inpassing in de internationale fiscale verhoudingen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. S.A. Stevens - Fiscaal beleid voor ondernemingen na de coronacrisis

Dit artikel behandelt de concrete kabinetsplannen voor ondernemingen zoals die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. Ze worden besproken tegen de achtergrond van een aantal andere belangrijke beleidsmatige ontwikkelingen, zoals de implementatie van de BEPS-voorstellen, de Bouwstenennotitie en het rapport Belastingheffing van multinationals. Het totale Belastingpakket 2021 voorziet in een lastenverlichting voor gezinnen en bedrijven. De grondslag voor grote ondernemingen in Nederland wordt echter verbreed. Directeuren/grootaandeelhouders profiteren van een verlaging van het vpb-tarief en verlenging van de laagste tariefschijf, maar hebben nadeel van de verhoging van het ab-tarief. De maatregel die het excessief lenen bij de eigen BV beoogt in te dammen, kan in individuele gevallen een forse belastingverhoging betekenen. Ondernemers profiteren van de tariefdaling in box 1, maar de versobering van de ondernemersfaciliteiten tast hun koopkracht aan.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. A.M. Lejour en prof. dr. L.G.M. Stevens - Herbezinning op toeslagensystematiek

De inkomstenbelasting en toeslagen zijn onlosmakelijke elementen van het inkomensbeleid van de Nederlandse overheid. Ook fiscaaltechnisch zijn beide nauw met elkaar verbonden. In dat verband is de ingezette organisatorische ontvlechting van de Belastingdienst geen goede ontwikkeling. In dit artikel worden de door het Belastingpakket 2021 voorgestelde wijzigingen in de samenhang tussen de inkomstenbelasting en toeslagen toegelicht en becommentarieerd. Maar om het toeslagensysteem voor de burger te vereenvoudigen zijn fundamentele keuzes noodzakelijk.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Dr. A. Rozendal - Alle seinen op rood voor een gedifferentieerd ­overdrachtsbelastingtarief

Het Wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting dat met Prinsjesdag is ingediend voorziet vanaf 1 januari 2021 in een eenmalige vrijstelling van overdrachtsbelasting voor starters op de woningmarkt. Voor andere verkrijgers van woningen blijft het tarief van 2% gelden, mits de woning wordt verkregen om deze anders dan tijdelijk als hoofdverblijf te gaan gebruiken. Alle overige verkrijgingen worden belast tegen het hogere algemene tarief dat bovendien wordt verhoogd naar 8%. De bedoeling is weliswaar om starters op de woningmarkt een helpende hand te bieden, maar het wetsvoorstel kan inmiddels al op veel kritiek rekenen. Zo is het zeer de vraag of starters daadwerkelijk worden geholpen. In deze bijdrage besteedt de auteur aandacht aan het wetsvoorstel en plaatst er de nodige kanttekeningen bij.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. N.E. Muller - Fiscale klimaatmaatregelen per 2021 en de Wet CO2-heffing industrie in perspectief

De Wet CO₂-heffing industrie wordt per 2021 naast het bestaande Europese systeem voor CO₂-beprijzing (EU ETS) ingevoerd. Nederland is hierin uniek. Achtergronden, voorafgaande studies en wetssystematiek van de CO₂-heffing komen uitgebreid aan bod. Ook het EU ETS en de fiscale maatregelen in de EU Green Deal worden besproken. Afsluitend worden enkele overige fiscale klimaatregelen uit het Belastingplan 2021 en de EU besproken.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in het weekblad

Box 3: het zal je kind maar wezen

Het recent ingediende wetsvoorstel aanpassing box 3 helpt de box 3 belastingbetaler met een klein(er) vermogen. In dit artikel gaat drs. C. Overduin in op diverse aspecten van dat wetsvoorstel waarbij gekeken is naar de uitgangspunten van de wetgever bij de wijzigingen in box 3 per 1 januari 2017. Dan valt op dat bepaalde aspecten anders zijn gepresenteerd. In dit artikel worden die kwesties benoemd en nader uitgewerkt. Ook wordt een alternatieve oplossing aangedragen voor het probleem dat het heffingvrij vermogen doorwerkt naar allerlei andere regelingen. Met de voorgestelde Schijf 0-variant wordt vooral in de uitvoering veel extra werk voorkomen en blijven de wettelijke koppelingen ongewijzigd bruikbaar. Behalve het wetsvoorstel wordt ook de evaluatie besproken van de vermogensmix. Bij die evaluatie is geen onderbouwing gegeven en zijn ook geen brongegevens aangedragen, waardoor een goede vergelijking met de huidige vermogensmix, die is gebaseerd op cijfers uit het jaar 2012, niet mogelijk is. Volgens het Ministerie van Financiën behoeft de vermogensmix geen wijziging. Die conclusie is echter te kort door de bocht. Bepleit wordt dat alsnog de onderliggende informatie wordt gepubliceerd en een toets wordt uitgevoerd op dezelfde wijze als is gebeurd bij de invoering van box 3 ‘2.0’.

Bestrijding van misbruik door doorstromers (het Unierechtelijke misbruikleerstuk en zijn invloed op belastingverdragen)

In dit artikel gaan prof. mr. O.C.R. Marres en mr. I.M. de Groot in op de gevolgen van de Europeesrechtelijke ontwikkelingen voor doorstroomvennootschappen, mede voor de toepassing van belastingverdragen.

Producten: WFR-signaleringen

6