Op donderdag 4 maart verschijnt nummer 7372. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

De redactie -Voorwoord
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. S.F.J.J. Schenk - MKB: Knuffel of knuppel?

De met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen geschreven verkiezingsprogramma’s bieden vanuit de optiek van het mkb een wisselend beeld. Het mkb wordt weliswaar aan de borst gedrukt als de kurk waarop de vaderlandse economie drijft, maar de grote nadruk die wordt gelegd op het 'vaste contract' zal veel ondernemers zorgen baren. Wat bij de gepresenteerde plannen verder vooral opvalt is het hoge ad hoc-gehalte. Van een systematische benadering, met aandacht voor vereenvoudiging van het systeem, is geen sprake.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Drs. J.E. van den Berg - Wonen en de verkiezingsprogramma’s 2021-2025

In de periode december 2019 tot en met mei 2020 is een aantal beleidsrapporten en onderzoeksresultaten rond de eigen woning verschenen. Dit aangevuld, met de verschillende verkiezingsprogramma's 2021-2025, geeft een mogelijk beeld voor de fiscale positie van de eigen woning vanaf 2024/2025. Hoe zal deze toekomst eruit zien?
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. mr. E.J.W. Heithuis - Belastingheffing over inkomsten uit vermogen

In deze bijdrage vergelijkt de auteur de verkiezingsprogramma's van de acht meest toonaangevende partijen in de Tweede Kamer met elkaar op de onderdelen box 3, box 2 en de erf- en schenkbelasting voor ondernemers en trekt daaruit conclusies.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. S. van Weeghel - Multinationals in de verkiezingsprogramma’s 2021

Ten aanzien van multinationals is de rode draad van de verkiezingsprogramma’s 2021 dat multinationals eerlijk belasting moeten betalen, dat de winst moet worden belast waar deze gemaakt wordt, dat de tech giants belast moeten worden waar de klant/gebruiker zich bevindt en dat het afgelopen moet zijn met belastingontwijking. De uitgangspunten die aan die rode draad ten grondslag lijken te liggen worden besproken tegen de achtergrond van onder meer de bevindingen van de Commissie Ter Haar en de internationale ontwikkelingen. Ook wordt aandacht besteed aan transparantie.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Prof. dr. H. Vording - Overwegende dat ons land misschien wel beter af is zonder toeslagen

De Eindrapportage alternatieven toeslagenstelsel legt beleidslijnen voor waaruit in de komende formatie een keuze zal moeten worden gemaakt. De verkiezingsprogramma’s lopen daarop vooruit, meer of minder expliciet. CU en D66 hebben uitgewerkte voorstellen voor vereenvoudiging en belastinghervorming. Ter linkerzijde is er meer aarzeling, met name rond woningmarkt/huurtoeslag. De spelbepalers VVD en CDA houden hun kruit droog voor de formatie-onderhandelingen. Extra aandacht zal dan nodig zijn voor de breed gedeelde wens van een 'vangnet' voor burgers die door herziening van toeslagen in moeilijkheden komen. Dat zal immers grosso modo de zelfde groep zijn voor wie het toeslagenstelsel nú ook niet werkt.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. N.E. Muller - Fiscale klimaat- en milieumaatregelen in de verkiezingsprogramma’s 2021

Deze bijdrage bevat een inventarisatie van de voornaamste fiscale klimaat- en milieumaatregelen uit de verkiezingsprogramma's voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart aanstaande. De meeste partijen onderschrijven ondertussen de internationale klimaatdoelstellingen in meer of mindere mate. Over de wijze van realisatie van deze doelstellingen bestaat echter veel minder consensus. Het belang van een integrale aanpak en van de internationale dimensie blijven onderbelicht. Dit terwijl het nieuwe kabinet nu juist echt met consistent (fiscaal) beleid op dit cruciale thema moet komen.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in het Weekblad

Een aantal aspecten van artikel 16 OESO-modelverdrag nader bekeken

In de afgelopen periode verscheen een tweetal interessante publicaties ten aanzien van bestuurders in internationaal verband; de actualisering van de Notitie Fiscaal Verdragsbeleid en een uitspraak van het Hof ’s-Hertogenbosch. Naar aanleiding van beide publicaties wordt door N. van der Baaren MSc en mr. S. Spauwen het heffings­subject, heffingsobject en hoedanigheidsbeginsel van het bestuurdersartikel van het OESO-modelverdrag kritisch onder de loep genomen. Daarnaast wordt specifiek ingegaan op de aangekondigde wijziging van beleid ten aanzien van de voorkomingsmethode en de materiele invulling van het bestuurdersbegrip onder recent gesloten belastingverdragen.

Open normen in het belastingrecht

De ontwikkelde normtheorie maakt het mogelijk om normen in het fiscale systeem naar hun inhoud te onderscheiden en te definiëren. Het uit de normtheorie af te leiden consistent stelsel van normen functioneert onafhankelijk van politieke of belastingpolitieke opvattingen. Met deze normtheorie wordt beoogd een praktische bijdrage te leveren aan een duidelijk omschreven inhoud en aan een eenduidig identificeerbare en communiceerbare betekenis van open en niet-open normen in de rechtspraktijk en de belastingwetenschap, in dit artikel besproken door dr. mr. Pieter Rustenburg. Tevens wordt hiermee een theoretisch fundament gelegd onder belastingrecht als normatief systeem.

Producten: WFR-signaleringen

1