Op donderdag 3 maart verschijnt nummer 7420. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:
- Dr. R.P. van den Dool - Onze maatschappelijke bijdrage
- Mr. J. Glazenburg - Het WFR en maatschappelijke relevantie; gedeelde “roots”
- Mr. C.B. Bavinck en prof. dr. R.P.C. Cornelisse - Fraus legis; het normvereiste toegespitst op het Hunkemöller-arrest
Na een algemene beschouwing over fraus legis en vervolgens de toepassing daarvan binnen de meerwegenleer, zoemen de auteurs in op het Hunkemöller-arrest. Het in dat arrest gebruikte criterium “strijd met doel en strekking van de Wet Vpb” achten zij een te vage norm. - Prof. dr. A.O. Lubbers - Klimaatverandering en goed koopmansgebruik
Veel bedrijven treffen maatregelen om het hoofd te bieden aan klimaatverandering en om verdere klimaatverandering te voorkomen. De auteur besteedt aandacht aan een aantal actuele vragen in de sfeer van goed koopmansgebruik (gkg) en klimaatverandering. Hij gaat in op de mogelijkheid klimaatvoorzieningen te vormen (bijvoorbeeld als gevolg van klimaatvonnissen), op de mogelijkheid van afschrijven en afwaarderen bij gedwongen productiebeperkingen, op de behandeling van schadevergoedingen bij de uitkoop van vervuilende bedrijven en op de gkg-behandeling van duurzaamheidsuitgaven. De Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst wordt opgeroepen in een beleidsbesluit een aantal knelpunten weg te nemen. - Mr. B.F.M. Coebergh - Sfeerovergangen in de winstsfeer
Op 9 maart 2022 promoveert Brenda Coebergh aan de Tilburg University op het proefschrift ‘Sfeerovergangen in de winstsfeer’. - Rubriek Parlementair
Binnenkort in het Weekblad
De grensoverschrijdende fiscale eenheid in de btw
Naar aanleiding van het Danske Bank-arrest en de strikte uitlegging die het Hof van Justitie van de Europese Unie in die zaak geeft aan de territoriale beperking van de
fiscale eenheid in de btw, is de vraag opgekomen of de Nederlandse fiscale eenheid op dit punt wel in overeenstemming is met het Unierecht. Daarnaast wordt in Nederland gepoogd om een grensoverschrijdende fiscale eenheid via de rechter af te dwingen. Deze ontwikkelingen zijn voor prof. dr. S.B. Cornielje aanleiding om in kaart te brengen wat de betekenis is van de territoriale beperking zoals deze opgenomen in artikel 11 Btw-richtlijn en in hoeverre het Unierecht (desalniettemin) ruimte biedt of moet bieden voor een grensoverschrijdende fiscale eenheid, mede in het licht van de vrijheid van vestiging, het territorialiteitsbeginsel en de fiscale soevereiniteit.
Naar een verdere fiscalisering van de AOW?
In 1997 is gestart met een geleidelijke fiscalisering van de AOW. Een proces dat naar verwachting in 2075 zal zijn afgerond. Recent heeft de Commissie Draagkracht voorgesteld dit proces te versnellen en in 18 jaar tijd de AOW volledig te fiscaliseren. In dit artikel beoordelen mr. dr. G.M.C.M. Staats en dr. E.W.M.T. Westerhout dit voorstel op aspecten van transparantie, inkomenseffecten en macro-economische effecten. Ze concluderen dat het voorstel de financiering van de AOW transparanter maakt daar de huidige duale financieringsstructuur en de Bijdragen In de Kosten van de Kortingen voor de volksverzekeringen kunnen worden afgeschaft. Wat de inkomenseffecten betreft constateren ze dat volledige fiscalisering resulteert in een meer gelijke behandeling van gepensioneerden en niet-gepensioneerden. De vervangingsratio’s van gepensioneerden met een klein aanvullend pensioen gaan weliswaar omlaag, maar blijven naar verwachting hoger dan het gemiddelde in de EU of het OESO-gebied. Ten slotte concluderen ze dat het voorstel macro-economische voordelen biedt. Het maakt een verlaging van het tarief op arbeidsinkomen mogelijk, leidt tot een sterkere groei van heffingsopbrengsten in de toekomst en verbetert de aansluiting van inkomens- en consumptieprofielen over de levenscyclus.
Producten: WFR-signaleringen