Op donderdag 3 maart verschijnt nummer 7420. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

Binnenkort in het Weekblad

De grensoverschrijdende fiscale eenheid in de btw

Naar aanleiding van het Danske Bank-arrest en de strikte uitlegging die het Hof van Justitie van de Europese Unie in die zaak geeft aan de territoriale beperking van de
fiscale eenheid in de btw, is de vraag opgekomen of de Nederlandse fiscale eenheid op dit punt wel in overeenstemming is met het Unierecht. Daarnaast wordt in Nederland gepoogd om een grensoverschrijdende fiscale eenheid via de rechter af te dwingen. Deze ontwikkelingen zijn voor prof. dr. S.B. Cornielje aanleiding om in kaart te brengen wat de betekenis is van de territoriale beperking zoals deze opgenomen in artikel 11 Btw-richtlijn en in hoeverre het Unierecht (desalniettemin) ruimte biedt of moet bieden voor een grensoverschrijdende fiscale eenheid, mede in het licht van de vrijheid van vestiging, het territorialiteitsbeginsel en de fiscale soevereiniteit.

Naar een verdere fiscalisering van de AOW?

In 1997 is gestart met een geleidelijke fiscalisering van de AOW. Een proces dat naar verwachting in 2075 zal zijn afgerond. Recent heeft de Commissie Draagkracht voorgesteld dit proces te versnellen en in 18 jaar tijd de AOW volledig te fiscaliseren. In dit artikel beoordelen mr. dr. G.M.C.M. Staats en dr. E.W.M.T. Westerhout dit voorstel op aspecten van transparantie, inkomenseffecten en macro-economische effecten. Ze concluderen dat het voorstel de financiering van de AOW transparanter maakt daar de huidige duale financieringsstructuur en de Bijdragen In de Kosten van de Kortingen voor de volksverzekeringen kunnen worden afgeschaft. Wat de inkomenseffecten betreft constateren ze dat volledige fiscalisering resulteert in een meer gelijke behandeling van gepensioneerden en niet-gepensioneerden. De vervangingsratio’s van gepensioneerden met een klein aanvullend pensioen gaan weliswaar omlaag, maar blijven naar verwachting hoger dan het gemiddelde in de EU of het OESO-gebied. Ten slotte concluderen ze dat het voorstel macro-economische voordelen biedt. Het maakt een verlaging van het tarief op arbeidsinkomen mogelijk, leidt tot een sterkere groei van heffings­opbrengsten in de toekomst en verbetert de aansluiting van inkomens- en consumptieprofielen over de levenscyclus.

Producten: WFR-signaleringen

15