De Staatssecretaris van Financiën heeft aan de Tweede Kamer een brief gestuurd die gaat over de balans tussen dienstverlening en fraudebestrijding. In dat kader behandelt hij ondermeer de uitbetaling door de Belastingdienst op één rekeningnummer.

Brief Staatssecretaris van Financiën, 28 januari 2014 DGB/2014/611 M

De Staatssecretaris van Financiën heeft aan de Tweede Kamer een brief gestuurd die in wezen gaat over de balans tussen dienstverlening enerzijds en fraudebestrijding anderzijds. Met dit als leidraad behandelt de staatssecretaris de volgende onderwerpen: de Belastingtelefoon, Uitbetaling op één bankrekeningnummer, Toeslagen en Overige onderwerpen zoals bijv. de Nationale ombudsman. Over de verplichte uitbetaling door de Belastingdienst op één nummer deelt hij mee dat dit een antifraudemaatregel is. Het wetsvoorstel dat dit regelt, is op 1 december 2013 in werking getreden. Het gaat hier om een grote operatie en die operaties gaan altijd gepaard met aanloopproblemen. In totaal zijn er bij de Belastingdienst 14 miljoen burgers en bedrijven bekend voor de uitbetalingen van toeslagen, inkomensheffing, zorgverzekeringswet en omzetbelasting. De Belastingdienst verifieert van hen de bankrekeningnummers door ze te vergelijken met de gegevens in hun eigen systeem. Vanaf 1 december 2013 moeten nieuw doorgegeven bankrekeningnummers op naam van de desbetreffende burger staan. Na ontvangst verifieert de Belastingdienst dat nummer. Als de Belastingdienst geen match vindt met zijn eigen bestand, krijgt de desbetreffende burger een verificatieverzoek. Dat houdt in dat hij het verzoek krijgt om aan te tonen dat het opgegeven bankrekeningnummer op zijn naam staat, bijv. aan de hand van een recent bankafschrift. Niet altijd zendt de burger de juiste bewijsstukken in. De Belastingdienst moet dan daar weer op reageren. Al deze handelingen kosten tijd. Dit zorgt voor vertraging in de betalingen. Ruim 70% van de ontvangen nieuwe bankrekeningen kon geautomatiseerd gematcht worden. Voor 28% is een verificatieverzoek verstuurd. Voor 31% daarvan zijn door aangeschrevenen bewijsstukken naar de Belastingdienst verstuurd. Voor ongeveer 15% daarvan geldt dat niet de juiste bewijsstukken zijn aangeleverd.  

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

0

Gerelateerde artikelen