Vanaf 1 juli 2025 wordt richting de wegtransportsector in het binnen- en buitenland steeds uitgebreider gecommuniceerd over de vrachtwagenheffing. Met de komst van de vrachtwagenheffing wordt het heffen van het Eurovignet in Nederland beëindigd. Ook wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het Europees minimum.
RDW, Rijkswaterstaat, CJIB en ILT bereiden zich voor op hun heffings- en handhavingstaken bij de vrachtwagenheffing. De realisatie van het heffingssysteem voor de vrachtwagenheffing is een complex project met planningsrisico’s. IenW en de betrokken uitvoeringsorganisaties sturen erop dat de realisatie van het heffingssysteem tijdig gereed is, zodat de heffing op 1 juli 2026 kan starten. Zo is het belangrijk dat de toldienstaanbieders tijdig starten met het afsluiten van overeenkomsten met de houders van een vrachtwagen en het distribueren van de boordapparatuur.
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Editie: 5 juni
Informatiesoort: VN Vandaag