Uitgangspunt daarbij is dat voorstellen die significante verandering brengen in de rechten en plichten van burgers, bedrijven en instellingen, of die grote gevolgen hebben voor de uitvoeringspraktijk, via internet worden voorgelegd, behoudens goede gronden om daarvan af te zien. Door die werkwijze worden alle belanghebbenden en belangstellenden in de gelegenheid gesteld om voorafgaand aan de concrete voorstellen voor fiscale regelgeving hun zienswijze kenbaar te maken. Deze zienswijze, of in ieder geval de reactie van de bewindslieden daarop, wordt ook openbaar gemaakt. Dit komt de transparantie rond lobbyen en belangenafweging sterk ten goede. Dit schrijft Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij ingaat op vragen over de fiscale behandeling van contingent convertibles (coco's). Vanuit een oogpunt van zorgvuldigheid van het wetgevingsproces zou het beter zijn geweest dat de betreffende nota van wijziging over de coco's voor advies bij de afdeling Advisering van de Raad van State aanhangig zou zijn gemaakt, hetgeen bij de vergelijkbare maatregel voor verzekeraars, die onderdeel vormde van het later ingediende wetsvoorstel Belastingplan 2015, wel het geval is geweest, aldus Dijsselbloem.
De minister schrijft dat het kabinet ervoor heeft gekozen de bestaande situatie van de fiscale aftrekbaarheid voor banken en verzekeraars te continueren. Hiermee wordt het gelijke speelveld ten opzichte van die bedrijven in andere landen gewaarborgd. Bij het opstellen van het wetsvoorstel is gekeken naar de mogelijke staatssteunrisico's. Het kabinet heeft uiteindelijk geoordeeld dat de maatregel niet is aan te merken als staatssteun.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Vennootschapsbelasting
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 18 november