Belanghebbende (X nv) is de moedervennootschap van een f.e. voor de VPB. Tot het concern behoren ook de levensverzekeringsmaatschappijen en natura-uitvaartverzekeringsmaatschappijen van A Verzekeringen Nederland nv. Voor deze vennootschappen vormt belanghebbende al jarenlang een administratiekostenreserve (AKR). De AKR maakt onderdeel uit van de premiereserve. In een overleg met belanghebbende geeft de inspecteur in 2003 aan dat een eventuele correctie van de AKR zal plaatsvinden in 2004. De inspecteur staat de AKR tot dat jaar toe. De inspecteur corrigeert in eerste instantie de gehele AKR, maar uiteindelijk corrigeert hij alleen maar de dotatie over 2004. Rechtbank Haarlem oordeelt dat belanghebbende een AKR mag vormen. Volgens de rechtbank is de vorming van een AKR, gezien de lange historie van winstbepaling van levensverzekeringsbedrijven, gewoon toegestaan. Verder is de vorming van een AKR volgens de rechtbank ook gebaseerd op afspraken die met de overheid en de bedrijfstak zijn gemaakt. Hof Amsterdam oordeelt dat de inspecteur niet in strijd met de toepasselijke bepalingen heeft gehandeld door het doteren aan de AKR met ingang van het jaar 2004 niet meer toe te staan. Het hof vernietigt de uitspraak van de rechtbank en bevestigt de uitspraak van de inspecteur. Advocaat-Generaal (A-G) Wattel concludeert dat belanghebbende onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt tot welk bedrag de AKR terecht is. De A-G overweegt daarbij dat noch van de fiscus, noch van de belastingrechter kan verwacht worden dat zij een voorziening van enige honderden miljoenen euro's aanvaarden waarvan de belastingplichtige niet kan uitleggen hoe de dotaties en onttrekkingen tot stand komen en zelfs niet welke bedragen gedoteerd respectievelijk onttrokken worden. De A-G overweegt verder dat bewijsvoering die erop neerkomt dat de actuaris weet hoe het moet en het goed doet, de juridisch vereiste controleerbaarheid en overtuigingskracht ontbeert en merkt op dat zich hier een verschijnsel wreekt dat levensverzekeraars ook in ander opzicht kenmerkt en opbreekt: intransparantie. De A-G concludeert uiteindelijk dan ook tot ongegrond verklaring van het beroep in cassatie van belanghebbende.
Gerelateerde artikelen
Maatregelen uit ATAD1 en ATAD2 tegen belastingontwijking blijken effectief
De conditionele bronbelasting, de earningsstrippingmaatregel en de aanpak van CV/BV-structuren door ATAD2 gaan belastingontwijking effectief tegen. Dit staat in de jaarlijks terugkerende Kamerbrief over de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking.
Verzoek herziening belastingrente in voorlopige aanslag VpB na uitspraak rechtbank
De Belastingdienst ontvangt vragen over hoe bezwaar kan worden gemaakt tegen een voorlopige aanslag met belastingrente naar aanleiding van een uitspraak van Rechtbank Noord-Nederland. De dienst geeft hierover duidelijkheid op het Forum Fiscaal Dienstverleners.
Model en formaten voor openbaarmaking winstbelasting door grote multinationals
De Europese Commissie geeft een gemeenschappelijk model en formaten voor elektronische verslaglegging voor de openbaarmaking van winstbelasting door grote multinationals (Public CbBR). De uitvoeringsverordening met het model en de formaten treedt op 22 december 2024 in werking.
Nota naar aanleiding van het tweede verslag Belastingplan 2025
Staatssecretaris Van Oostenbruggen heeft de nota naar aanleiding van het tweede verslag bij het Belastingplan 2025 naar de Eerste Kamer gestuurd. Hierin worden de nadere vragen beantwoord na ontvangst van de nota naar aanleiding van het verslag.
Nieuw Fondsenbesluit verschenen voor de VPB, IB, bronbelasting en dividendbelasting
Met ingang van 1 januari 2025 geldt een aangepaste definitie van het begrip fonds voor gemene rekening (FGR) in de Wet VPB 1969. Daarnaast is in de Wet IB 2001 het nieuw begrip transparant fonds geïntroduceerd. In dit besluit is beleid opgenomen over deze fondsen. Het besluit dient mede ter verduidelijking van de kwalificatie FGR en transparant fonds.
'Landbouwnormen 2024: onttrekkingen voor eigen verbruik' beschikbaar
Jaarlijks publiceert de Belastingdienst de landelijke landbouwnormen. De normen voor eigen verbruik en richtlijnen voor privéverbruik voor 2024 zijn nu beschikbaar.
Gemeente niet VPB-plichtig voor reclame- en hypotheekinkomsten
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de reclameactiviteiten niet zijn aan te merken als het drijven van een onderneming en dat het beheer van de oude hypotheekportefeuille ook normaal passief vermogensbeheer is.
Kennisgroepstandpunt over toepassing ruilarresten bij verkrijging belang in transparant lichaam
De Kennisgroep winstbepaling heeft naar aanleiding van de zogenaamde FBI-vastgoedmaatregel vragen ontvangen over de toepassing van de ruilarresten bij de verkrijging van een belang in een transparant lichaam. In het standpunt worden vijf verschillende praktijksituaties uitgewerkt. In geen van de situaties kunnen de ruilarresten worden toegepast.
Kennisgroepstandpunt: kwalificatie Duits Sondervermögen onder nieuw kwalificatiebeleid rechtsvormen
Een Duits Sondervermögen met meerdere participanten kwalificeert per 1 januari 2025 als een fonds voor gemene rekening en een Duits Sondervermögen met één participant kwalificeert per 1 januari 2025 als fiscaal niet-transparant. Dit staat in een standpunt van de Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen.
Bedrag B besluit 2025 gepubliceerd
De Staatssecretaris van Financiën heeft het Bedrag B besluit 2025 gepubliceerd. Het besluit treedt op 1 januari 2025 in werking.