De casus gaat over een groepje vloggers die wekelijks een uitzending verzorgen op een eigen kanaal op een social mediaplatform. Tijdens de uitzendingen roepen ze hun publiek op om te doneren. Hiervoor kunnen ze bijvoorbeeld een extra uitzending krijgen. Er kan op de website gekozen worden uit verschillende maandelijkse donatiebedragen. Doordat de vloggers actief donaties werven om een volgende uitzending mogelijk te maken, is de activiteit gericht op deelname aan het economische verkeer. Van een subjectief oogmerk om voordeel te behalen is sprake door het aangaan van overeenkomsten met platforms die het mogelijk maken om bedragen te ontvangen voor socialmediakanalen. Wanneer er sprake is van een reële verwachting dat de inkomsten de kosten zullen overtreffen, is er ook sprake van een objectieve voordeelsverwachting en dus een bron van inkomen. Deze toets moet worden beantwoord op basis van feiten en omstandigheden van dat jaar.
Wetsartikelen:
Wet inkomstenbelasting 2001 3.10
Wet inkomstenbelasting 2001 3.95
Rubriek: Inkomstenbelasting
Regelgevende instantie: Belastingdienst
Editie: 11 augustus
Informatiesoort: VN Vandaag