Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft het rapport beleidsdoorlichting dienstverlening Belastingdienst aangeboden aan de Tweede Kamer. De beleidsdoorlichting ziet op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de dienstverlening in de periode 2015-2019.
De doorlichting is beperkt tot de dienstverlening aan burgers en aan ondernemers in het MKB ten aanzien van belastingen. De dienstverlening aan grote ondernemingen en de domeinen Douane en Toeslagen zijn geen onderdeel van de beleidsdoorlichting.
De dienstverlening functioneert grotendeels zoals beoogd, maar op onderdelen worden de streefwaarden niet gerealiseerd. Dit geldt voor de bereikbaarheid en wachttijd bij de Belastingtelefoon en de digitale voorzieningen die achter blijven bij wensen en verwachtingen van burgers en bedrijven. Ook is vaak sprake van juridisch taalgebruik in de correspondentie en verloopt het machtigen van intermediairs niet soepel.
De aanbevelingen die in het rapport worden gedaan, zijn onder andere: voer structureel onderzoek uit naar effecten van beleid, ontwikkel diensten nog meer vanuit gebruikersperspectief en betrek ook de dienstverlenende aspecten van toezicht en opsporing en/of massale processen bij verbetertrajecten rond dienstverlening.
De staatssecretaris geeft aan dat hij de aanbevelingen over het versterken van de onderzoeks- en evaluatiefunctie overneemt met de daarbij gemaakte kanttekeningen. De signaalfunctie van de Belastingdienst ten behoeve van het vereenvoudigen van wet- en regelgeving krijgt daarnaast een structurele plek in het overleg met eigenaar en opdrachtgever. Voor de overige aanbevelingen en de beleidsopties verwijst de staatssecretaris naar het rapport van EY met de handelingsperspectieven voor een fundamentele transformatie van de dienstverlening (V-N Vandaag 2020/3047).
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 22 december