Het veranderen naar besluitvorming over het richtlijnvoorstel Pijler 2 met 'een gekwalificeerde meerderheid' in plaats van met unanimiteit wordt momenteel niet besproken en is ook niet reëel. Dat valt af te leiden uit de antwoorden van staatssecretaris Van Rij op vragen van de Kamerleden Idsinga (VVD) en Heinen (VVD) over de uitspraken van Van Rij over het mogelijk loslaten van het unanimiteitsbeginsel in Europese belastingzaken.
Volgens de staatssecretaris heeft Nederland nog steeds de voorkeur om met 27 lidstaten een akkoord te bereiken over de richtlijn maar Hongarije blokkeert momenteel een raadsakkoord. Steeds meer EU-lidstaten hebben hun geduld met Hongarije over de kwestie verloren en roepen op tot andere maatregelen.
Dat één lidstaat een gecoördineerde implementatie van een reeds in het Inclusive Framework van de OESO aangenomen afspraak tegenhoudt, is voor Van Rij aanleiding om te zien of er andere mogelijkheden zijn voor een gecoördineerde implementatie.
Voor de invoering van een EU-richtlijn voor een minimaal belastingtarief is instemming van alle 27 landen nodig maar er bestaat ook een procedure die, als minstens negen landen meedoen, 'nauwere samenwerking' heet. Met deze systematiek kan een akkoord worden bereikt over invoering van de richtlijn met een beperktere groep lidstaten. Daar wees de minister van Financiën, Sigrid Kaag, twee maanden geleden al op.
Van Rij voorziet wel problemen bij een andere besluitvorming voor Pijler 2 dan unanimiteit omdat dan het Verdrag van de Europese Unie moet worden aangepast. Dat is een langdurig proces dat ook unanimiteit vereist. Deze optie is niet reëel omdat de Tweede Kamer in diverse moties heeft aangedrongen op een snel akkoord over invoering van de pijler.
De bewindsman 'reflecteerde' daarnaast over het verschil van aanpak in de besluitvorming rond EU-belastingzaken en dat unanimiteit niet altijd de beste besluitvormingsprocedure hoeft te zijn. "Het is mogelijk van belang om onderscheid te maken naar type belasting. Belastingen die bij uitstek internationaal gecoördineerde aanpak vereisen – zoals de aanpak van belastingontwijking, bijvoorbeeld via Pijler 2 – vergen een andere aanpak [in de besluitvorming, red.] dan belastingen die juist aansluiten bij een nationale aanpak", zo overweegt Van Rij.
Bron: Ministerie van Financiën
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Europees belastingrecht, Internationaal belastingrecht