Gemeenten en hun (gemandateerde) schuldhulpverleners kunnen naar verwachting per 1 september via één centraal punt gegevens van hun cliënten bij de Belastingdienst opvragen. Denk hierbij aan gegevens over box 1, box 3 en gebruikte toeslagen.
Schuldhulpverleners kunnen zo al in een eerder stadium een zo compleet mogelijk beeld krijgen van de financiële situatie van hun cliënten. Vanaf 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) uitgebreid. Hierdoor hebben de Belastingdienst en Toeslagen een leveringsplicht van gegevens aan schuldhulpverlening.
Het portaal is opgezet door de Belastingdienst in samenwerking met Stichting Inlichtingenbureau van de gemeenten. Gemeenten en hun (gemandateerd) schuldhulpverleners, die aangesloten zijn bij de stichting, kunnen via e-herkenning gebruik maken van het portaal.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Invordering, Insolventierecht