In Nederland rijdt zo'n 12 procent van de ruim één miljoen automobilisten alleen zakelijk. Deze groep betaalt dus geen bijtelling. Kiezen zij halverwege het jaar voor een nieuwe leaseauto en gaan ze die ook privé rijden (en dus bijtelling betalen), dan moet de bijtelling over de voorbije maanden van dit jaar worden terugbetaald.
Daar waarschuwt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) voor. De zakelijke rijders betalen volgens dit scenario alsnog de bijtelling van hun vorige leaseauto die ze niet privé gebruikten. Deze terugbetaling van de bijtelling wordt tot en met afgelopen januari verrekend.
Overstapmoment op 1 januari
Er zijn slechts twee momenten wanneer iemand 'kosteloos' kan overstappen van wel bijtellen naar niet bijtellen, en andersom. Normaal ligt die keuze bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari. Maar ook als de automobilist van werkgever wisselt, zijn er onder voorwaarden ook mogelijkheden om te switchen.
Jan van Delft van VZR hierover: "Een belangrijke tip en stelregel. Als je nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kan je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken".
Belastingwetgeving niet flexibel genoeg
Veel zakelijke rijders zijn de fout in gegaan met bovenstaande wetgeving. VZR vindt deze regelgeving waarbij een automobilist maar één keer per jaar kan switchen veel te star en pleit voor flexibilisering. Ook het gaan rijden van een andere auto zou een mogelijkheid moeten geven om van 'systeem' te wisselen. VZR is hierover in gesprek met de Belastingdienst.
Hogere bijtelling in 2020
Vorige maand meldde de VZR dat leaserijders in groten getale hun bestelling van elektrische modellen naar voren proberen te halen, zodat ze nog dit jaar worden geleverd. Ze proberen te ontkomen aan de hogere bijtelling die volgend jaar ingaat.
Bron: VZR