De Belastingdienst gaat in 2021 controleren of exporteurs zich houden aan de regels voor teruggaaf van bpm bij export van een motorrijtuig.
In het Eindejaarsbesluit 2021 van het ministerie van Financiën (dat bij het schrijven van dit bericht nog niet is gepubliceerd) zijn de regels die gelden bij export van een motorrijtuig verduidelijkt. Voor een teruggaaf van bpm moet een personenauto, motor of bestelauto worden overgebracht naar een andere EU-lidstaat of EER-land. Het motorrijtuig moet in dat land zijn geregistreerd.
De Belastingdienst controleert in 2021 of de exporteur zich aan deze regels houdt. Het is belangrijk dat hij de boeken en bescheiden van het geëxporteerde motorrijtuig goed administreert.
Het formulier ‘Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig’ wordt om die reden vanaf 1 maart aangepast. In het nieuwe formulier moet worden aangegeven naar welk land en op welke datum het motorrijtuig is overgebracht. Is dit niet hetzelfde land als waar het motorrijtuig ook is ingeschreven, dan krijgt de exporteur geen teruggaaf.
Oude, vervuilende auto’s gaan massaal naar het buitenland, vooral Oost-Europa. Recent is gebleken dat deze export, vaak via Nederlandse leasebedrijven, de schatkist honderden miljoenen euro's kost aan bpm-teruggaven.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen