Naast de bedrijfsvoering, de ICT en het personeelsbeleid, wordt ook de cultuur bij de Belastingdienst grondig tegen het licht gehouden. Uit een rapport van de Auditdienst Rijk (ADR) blijkt dat dit nodig is, meldt staatssecretaris Menno Snel (Financiën) aan de Tweede Kamer.
Volgens de ADR kent de Belastingdienst veel ongeschreven regels die een open en kritische houding van het personeel in de weg staan. Zo wordt kritiek op collega's ontmoedigd en loyaliteit "naar boven" juist gestimuleerd. Verder luidt het devies bij de fiscus: "zorg dat de bewindspersonen niet in de problemen komen".
Dat moet anders, vindt ook Snel. Hij wil toe naar een bedrijfscultuur "waar fouten op het juiste niveau worden gemeld, nadrukkelijk van die fouten wordt geleerd, dilemma’s worden besproken en moreel leiderschap en rechtsstatelijk handelen de mores zijn". Ook wil de staatssecretaris meer "oog voor de menselijke maat" in de relatie met burgers en bedrijven.
De Belastingdienst ligt zwaar onder vuur, onder meer door de toeslagenaffaire. De dienst bracht honderden gezinnen in grote financiële problemen door ten onrechte hun kinderopvangtoeslag stop te zetten. Veel mensen procedeerden jarenlang tevergeefs om die beslissing teruggedraaid te krijgen. De fiscus zou bovendien een onafhankelijk onderzoek naar de affaire hebben dwarsgezeten.
Snel heeft voor de toeslagenkwestie al excuses aangeboden en de gedupeerden een tegemoetkoming beloofd. Donderdag wacht de staatssecretaris nog een lastig debat met een zeer kritische Tweede Kamer.
‘Beheerst vernieuwen’
In de aanbiedingsbrief bij de eerste rapportage over het jaarplan van de Belastingdienst staat als belangrijkste feit het voorstel om ‘cultuur’ als vierde pijler aan de aanpak ‘Beheerst vernieuwen’ toe te voegen. Naast de drie bestaande pijlers – personeel, ICT en sturing en beheersing – wil Snel met de vierde pijler dat "binnen de Belastingdienst een open en veilig klimaat komt waar medewerkers in hun kracht gezet worden, zich veilig voelen en fouten kunnen worden gemaakt. Een klimaat waar fouten op het juiste niveau worden gemeld, nadrukkelijk van die fouten wordt geleerd, dilemma’s worden besproken en moreel leiderschap en rechtstatelijk handelen de mores zijn. En waarbij in de relatie met burgers en bedrijven oog is voor de menselijke maat."
In het najaar volgen bij álle directies van de Belastingdienst sessies over cultuur met medewerkers. Ook start dan een Belastingdienstbrede campagne, o.a. via intranet, met een corporate film en voorbeeldverhalen van medewerkers en leidinggevenden. Leidinggevenden krijgen een traject aangeboden met opleidingen en inspiratieworkshops.
Bron: ANP/Rijksoverheid