Bij enveloppenfabriek Koninklijke Van der Most Nederland maken ze zo’n 150 miljoen enveloppen per jaar voor de Belastingdienst. Directeur Rob van der Most vraagt zich af waarom de Belastingdienst de blauwe envelop wegdoet. "Het is een hartstikke mooi marketinginstrument" schreef hij in 2015 in een brief – per post verstuurd – aan de toenmalige staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes. "De blauwe envelop is de best geopende envelop van Nederland."
NRC wijdt een reportage aan de grootste enveloppenfabriek van de Benelux in het Gelderse Heerde. Sinds de jaren zestig is Van der Most de leverancier van onder andere de blauwe envelop. Op 13 oktober 2015 kondigde Wiebes het einde van de papieren communicatie van de Belastingdienst aan door een taart aan te snijden met een afbeelding van de blauwe envelop. "Honderd is een mooie leeftijd", zei Wiebes, verwijzend naar het jaartal dat die karakteristieke envelop voor het eerst op de mat viel: 1916. Voor de fabriek was dit moment geen reden om feest te vieren maar een bevestiging dat het bedrijf met een krimpende postmarkt op zoek moest naar andere businessmodellen.
Zo af en toe wordt de fabriek geholpen uit andere hoek: de digitalisering bij de Belastingdienst schiet niet op. Afschaffen van de blauwe envelop werd uitgesteld, net als de verdere overgang naar de – relatief weinig gebruikte – digitale berichtenbox MijnOverheid.nl. Hetzelfde gold voor de overgang van de rechtspraak van drukwerk naar digitaal. Bij Van der Most profiteren ze direct van dat soort haperende digitalisering. De fabriek maakt nog net zo veel blauwe enveloppen als voorheen, en ook voor de rechtspraak wordt meer geproduceerd dan verwacht, zo schrijft de krant.
Bron: NRC
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen