Met het huidig fiscaal stelsel aan autobelastingen vergroent het Nederlandse wagenpark minder dan beoogd. Schone, maar voor de tweedehands markt te dure auto's verlaten het land en viezere komen er via import voor terug. Daarnaast worden diesel personenauto’s vervangen door viezere diesel bestelauto’s met 50% meer CO2 uitstoot per kilometer.
Dat constateert TNO in een rapport over de Nederlandse automarkt. Het onderzoeksinstituut wil de fiscale behandeling van bestelauto’s daarom zoveel mogelijk gelijk trekken met die van (diesel)personenauto’s om waterbedeffecten te voorkomen. In het rapport staat een aantal suggesties om op korte termijn een consistente vergroening van het wagenpark te stimuleren met direct rendement voor de luchtkwaliteit en klimaat. Met een eenzijdige beleidsfocus op elektrificatie van nieuwe auto's komt Nederland er niet, zo concluderen de onderzoekers.
Zij zien dat het eenzijdig stimuleren van de verkoop van nieuwe schone auto’s leidt tot een verstoring van de tweedehandsmarkt. Na een korte gebruiksperiode (vaak lease) verdwijnen een derde tot de helft van deze gesubsidieerde schone auto’s naar het buitenland, omdat ze te duur zijn voor de Nederlandse occasionkoper. Die haalt zijn jonge, goedkopere, maar vaak minder schone tweedehandsauto liever uit het buitenland.
Ook oudere, meer vervuilende modellen worden vaker geïmporteerd als betaalbaar vervoermiddel. Daarnaast pakt ook de gunstige fiscale behandeling van dieselbestelauto’s ongunstig uit voor het Nederlandse milieu (geen bijtelling, andere grondslag BPM, maar wel aftrekbare kosten, lagere MRB-tarieven).
Belangrijk is volgens het rapport dat groene nieuw verkochte voertuigen meer dan nu verschillende generaties beschikbaar blijven voor de Nederlandse tweedehands markt en niet meteen naar het buitenland verdwijnen omdat ze te duur zijn voor binnenlandse tweedehands verkoop. Ook moet de import van schone voertuigen worden gestimuleerd. Daarmee verjongt het wagenpark en verbetert de luchtkwaliteit.
Bron: TNO
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen