Een werkgever die een auto ter beschikking stelt aan zijn werknemer met een bijtelling privégebruik moet er rekening mee houden dat met ingang van 1 januari 2019 er geen auto’s meer zijn waarvoor 0% bijtelling geldt.
Dat meldt de Belastingdienst. Voor de volgende auto’s eindigt het overgangsrecht dat van toepassing was tot en met 31 december 2018:
- auto’s zonder CO2-uitstoot met een datum 1e tenaamstelling in 2013
- auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 0, maar niet meer dan 50 gram per kilometer en met een datum 1e tenaamstelling in 2013
Tot en met 31 december 2018 kan voor deze auto’s nog een bijtelling van 0% gelden. Code 6 (0% bijtelling) in het Handboek Loonheffingen van de 'codes reden geen bijtelling auto' vervalt in 2019 (zie Nieuwsbrief Loonheffingen 2019).
Bijtellingspercentage 2019
Voor bovengenoemde auto’s moet de werkgever het algemene bijtellingspercentage van 25% hanteren omdat de datum 1e tenaamstelling vóór 1 januari 2017 is. Voor deze auto’s zonder CO2-uitstoot die op waterstof rijden, geldt in 2019 een verlaging van 18% en is het bijtellingspercentage 7% (25%-18%). Voor waterstofauto's van 2017 en later zonder CO2-uitstoot is het bijtellingspercentage 4% (22%-18%).
Voor auto’s zonder CO2-uitstoot die niet op waterstof rijden, geldt de 18%-verlaging voor zover de grondslag lager is dan € 50.000. Daarboven rekent de werkgever voor bovengenoemde auto’s met het algemene bijtellingspercentage van 25%.
Let op!
Vanaf 1 januari 2019 moet de werkgever jaarlijks het bijtellingspercentage berekenen volgens de dan geldende regels.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen
Carrousel: Carrousel