Het ministerie van Financiën gaat ernst maken met een staffel voor de bijtelling voor de auto van de zaak. Dat kondigde staatssecretaris Weekers afgelopen weekend aan. Wie de kosten en de verantwoordelijkheid gaat dragen voor de daarvoor vereiste rittenadministratie, is nog niet bekend.

De staffel is terug van weggeweest in de discussies over de bijtelling voor de auto van de zaak. Staatssecretaris Frans Weekers zei zaterdag in het Tros-radioprogramma Autoshow dat hij de fiscale bijtelling "eerlijker" en "rechtvaardiger" wil maken. De hoogte van de bijtelling zal gaan afhangen van het aantal gereden privé-kilometers. Al eerder, van 2001 tot 2003, werd een oplopende bijtelling gehanteerd aan de hand van het aantal gereden privé-kilometers, maar dat systeem bleek te fraudegevoelig en te complex. Daarvoor in de plaats werd in 2004 de 'alles of niets'-grens van 500 privé-kilometers geïntroduceerd. Echt weggeweest is de staffel overigens niet, want de afgelopen jaren is zoals bekend de CO2-uitstoot als maat ingevoerd voor het bij het inkomen opgetelde deel van de cataloguswaarde van de auto.

GPS-techniek

Weekers wordt in zijn voornemen gesteund door de Tweede Kamer, die hem de afgelopen jaren zelfs herhaaldelijk aanzette tot spoed bij het invoeren van een dergelijk systeem. 'Technisch' is inmiddels vooruitgang geboekt: zo werd in 2011 het normenkader bekend voor rittenregistratiesystemen die nodig zijn om het aantal privé-kilometers bij te houden. Diverse it-producenten bieden inmiddels 'kastjes' aan die aan die normen voldoen.

"In 2003 was de GPS-techniek nog niet zo ver gevorderd. Dat was toen een voorname reden van het gestaffelde systeem af te stappen", zegt Jaap van der Meulen, directeur Belastingadvies bij Accon avm. Hij is in principe te spreken over dit model. "Het is een prima oplossing voor de merkwaardige situatie dat iemand die per jaar 502 privé-kilometers rijdt duizenden euro's meer loonbelasting kan betalen dan iemand die 500 privé-kilometers maakt."

Drama

Toch worden er vraagtekens gezet bij de uitvoerbaarheid. John Boer, senior belastingadviseur bij Grant Thornton, ziet als voornaamste bezwaar de kosten en de verantwoordelijkheid van het vereiste rittenregistratiesysteem. "Wie gaat dat kastje straks betalen? De werkgever, de werknemer? En belangrijker nog: wie is er verantwoordelijk voor de controle op de juistheid van de gegevens? Moet de werkgever dat ook doen?" Volgens Van der Meulen ligt het voor de hand dat die taken bij de werkgever terechtkomen. Boer: "Neem van mij aan dat niemand daarop zit te wachten." Een geautomatiseerd systeem mag minder rompslomp met zich meebrengen dan een handmatig bijgehouden administratie, dat wil niet zeggen dat het een verbetering is, zegt Boer. "Ik denk eerlijk gezegd dat het een compleet drama wordt."

Het ministerie van Financiën laat weten dat nog niet bekend is welke plannen Weekers heeft wat betreft de kosten en de aansprakelijkheid in verband met het rittenregistratiesysteem. Ook over de ingangsdatum van een nieuwe regeling kan de woordvoerder niets melden. Naar verluidt wordt er gestreefd naar 1 januari 2014.

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting

0

Gerelateerde artikelen