Vorig jaar deden 72.000 jongeren belastingaangifte na een speciale jongerencampagne waarbij onder meer influencers werden ingezet om op straat jongeren aan te spreken op een eventuele belastingteruggave. De Belastingdienst zegt dat dit campagneresultaat drie keer zoveel is als in dezelfde periode in 2022. Volgens de dienst hebben veel jongeren recht op een teruggave, maar doen ze geen aangifte.
De campagne was vooral gericht op jongeren van 15 tot 18 jaar, maar ook oudere scholieren en studenten werden aangesproken. “Dit zijn jongeren die geld verdienen met een bijbaantje of vakantiewerk, maar vaak niet weten dat ze waarschijnlijk geld laten liggen als ze geen aangifte doen", vertelt Clara Ormeling, campagnemanager bij de Belastingdienst.
De Belastingdienst koos voor een communicatievorm die past bij de belevingswereld van jongeren. Het werd een samenwerking met de onder jongeren populaire influencers Qucee en Niek Roozen. Zij deden straatinterviews die ze op hun social media lieten zien en dat werkte. "Niet te serieus, maar wel authentiek en geloofwaardig", zegt campagnemarketeer Raïssa Polet.
De Belastingdienst heeft in dezelfde periode veel jongeren ook een brief gestuurd met de oproep om aangifte te doen. Daarnaast bereikte de fiscus ruim 1,5 miljoen jongeren via een item op 'NOS Stories'. Ook de website van de dienst profiteerde van het campagnesucces. De webpagina belastingdienst.nl/jongeren bereikte na de campagne 31.000 bezoekers.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen