Op 12 juni 2013 heeft de Europese Commissie een voorstel gepubliceerd om het bereik van de automatische uitwisseling van inlichtingen binnen de EU uit te breiden met informatie over dividenden, vermogenswinsten en andere financiële inkomsten en rekeningtegoeden gehouden door particulieren in de EU. Op dezelfde dag heeft het Europees Parlement ingestemd met een richtlijn voor country-by- country reporting voor olie-, gas-, bos- en mijnbouwbedrijven die zijn gevestigd in de EU of zijn genoteerd aan een gereguleerde markt. Voor inwerkingtreding is nog goedkeuring van de EU Raad van Ministers nodig.
Achtergrond
De Commmissie heeft in mei van dit jaar haar plan aangekondigd om te bevorderen dat de automatische uitwisseling van inlichtingen de internationale standaard wordt. Dat wil zij doen door de EU-richtlijn betreffende de administratieve samenwerking uit te breiden naar automatische uitwisseling van informatie over dividenden, vermogenswinsten en andere categorieën van vermogensinkomsten en rekeningtegoeden die worden gehouden door particulieren in de EU.
Parallel aan deze initiatieven is er de afgelopen twaalf maanden in de EU en op internationaal niveau uitgebreid gediscussieerd over fiscale transparantie en informatie-uitwisseling. Een aantal maatregelen om deze issues aan te pakken, is besproken binnen de instellingen van de EU. Eerder dit jaar hadden het Europees Parlement en de EU Raad van Ministers al politieke overeenstemming bereikt om voor olie-, gas-, bos- en mijnbouwbedrijven verplichtingen aangaande country-by-country reporting op te nemen in de jaarrekeningenrichtlijn en de transparantierichtlijn.
Stemming Europees Parlement
Tijdens de plenaire zitting van 12 juni heeft het Europees Parlement met grote meederheid de jaarrekeningenrichtlijn en de transparantierichtlijn aangenomen. In de wetgevende procedure fungeert het Europees Parlement als medewetgever samen met de EU Raad van Ministers. De voorgestelde richtlijnen vereisen nog de formele goedkeuring van de Raad om in werking te treden.
Onder de nieuwe richtlijnen zijn beursgenoteerde en grote niet-beursgenoteerde bedrijven met activiteiten in de olie-, gas-, bos- en mijnbouwindustrie verplicht om betalingen die zij hebben gedaan aan overheden te rapporteren. Deze betalingen omvatten niet alleen royalty- en dividendbetalingen, maar ook belastingen op inkomen, productie of winsten van bedrijven. Betalingen die in een boekjaar niet hoger zijn dan €100.000 of die niet voortvloeien uit de genoemde activiteiten hoeven niet te worden gerapporteerd.
Het voorstel van de Europese Commissie
De Europese Commissie stelt voor om de automatische inlichtingenuitwisseling onder de bestaande administratieve bijstandsrichtlijn uit te breiden. Het voorstel is om informatie over dividenden, vermogenswinsten en andere vermogensinkomsten en rekeningtegoeden betaald, gegarandeerd of gehouden bij een financiële instelling direct of indirect ten gunste van een uiteidelijk gerechtigde particulier ook onder de richtlijn te laten vallen. Met ingang van 1 januari 2015 zou dergelijke informatie moeten worden uitgewisseld met betrekking tot belastingjaren vanaf 1 januari 2014.
Onder de tekst van de huidige richtlijn zijn belastingdiensten al verplicht om vanaf 1 januari 2015 automatisch de informatie uit te wisselen waarover zij beschikken met betrekking tot inkomsten uit dienstbetrekking, tantièmes en presentiegelden, levensverzekeringen, pensioenen en onroerend goed. Onder het voorstel van de Commissie zou deze voorwaarde van beschikbaarheid niet gelden voor de nieuwe categorieën van inkomen die onder het bereik van de richtlijn worden gebracht.
Volgens de Commissie is uitbreiding van de automatische uitwisseling van inlichtingen noodzakelijk geworden in het licht van de bilaterale overeenkomsten die de basis vormen voor automatische informatie-uitwisseling tussen de VS en individuele EU-lidstaten over de toepassing van de Amerikaanse Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA).
Ten slotte
Het blijft afwachten of de lidstaten tijdig instemmen met de uitgebreidere inlichtingenuitwisseling per 1 januari 2015. Ondertussen hebben Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk al eerder hun voornemen kenbaar gemaakt om een multilaterale overeenkomst voor uitwisseling van inlichtingen op te stellen en toepassing daarvan in de praktijk uit te testen. Deze overeenkomst is gebaseerd op de bilaterale modelovereenkomst voor de uitvoering van de FATCA. Twaalf andere lidstaten waaronder Nederland zijn bereid om dit initiatief te steunen. Het is afwachten welk initiatief uiteindelijk de overhand zal krijgen.
Bron: KPMG Meijburg
2