Vanaf 1 januari 2015 geldt in Duitsland een wettelijke minimumloon van € 8,50 bruto per uur dat van toepassing is op iedere werknemer die in Duitsland arbeid verricht. Ook buitenlandse chauffeurs vallen onder deze nieuwe wetgeving. Dit heeft dus gevolgen voor transportondernemers!
Al het vervoer naar, van en zelfs door Duitsland is onderworpen aan deze wetgeving. Daarnaast geldt een zogenaamde ‘meldplicht'. Deze meldplicht houdt in dat de ondernemer, voordat het werk wordt uitgevoerd,  een schriftelijke melding moet doen bij de Duitse autoriteiten. Zo dient onder meer doorgegeven te worden welke werknemers het werk uitvoeren, waar en wat de duur van deze werkzaamheden is. 
 
Al deze gegevens moeten op een locatie in Duitsland opgeslagen worden en minimaal twee jaar bewaard blijven. Ook moet het op verzoek getoond kunnen worden. Voor Nederlandse transportondernemingen zonder vestiging in Duitsland betekent dit dat ze een vertegenwoordiger of gevolmachtigde moeten benoemen die in Duitsland woonachtig is. Of zelfs een nevenvestiging zouden moeten oprichten. 

Voorkom forse administratieve last en boetes!

Zowel de werkgever, de opdrachtgever als de Duitse gemachtigde (of nevenvestiging) zijn allen hoofdelijk aansprakelijk voor de naleving van het Duitse minimumloon. De sanctie op overtreding bestaat uit een maximale boete van € 500.000. De Duitse douane is belast met naleving en controle van de wetgeving. 
 
Het instellen van een minimumloon en de meldplicht zorgen voor een forse administratieve last. De hoogte van het minimumloon is geen probleem maar vooral de extra kosten die de administratieve rompslomp met zich meebrengt zijn ongewenst. 

Wat moet u doen?

TLN heeft helaas moeten constateren dat de Duitse douane geen informatie kan geven over hoe Nederlandse transportondernemingen zich aan deze wet moeten te houden. Niet omdat ze het niet willen, maar simpel omdat ze het niet weten. TLN heeft de (concept) wetteksten op hun website gepubliceerd. Daarin staat samengevat wat de wet betekent voor de transportsector. 

Uitstel aangevraagd

TLN vraagt om uitstel van de controle en eventuele beboeting van buitenlandse ondernemers, zolang Duitsland zelf niet de juiste informatie over de onevenredige administratieve maatregelen kan geven. 

Toch biedt het ook kansen voor transportondernemingen 

Gezien het relatief hoge cao-loon in Nederland wordt de concurrentiepositie van Nederlandse transportondernemingen die werkzaam zijn in Duitsland verbeterd. Zeker nu veel andere Europese transportondernemers niet aan het Duitse minimumloon  zullen (kunnen) voldoen. 
 

Bron: Mazars

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Arbeidsrecht

4

Gerelateerde artikelen